články

Jak sestavit business plán krok za krokem

Zahájení podnikání

4. 2. 2025

6 min

Jak sestavit business plán krok za krokem

Rozhodli jste se začít podnikat, potřebujete sepsat business plán a nevíte kde začít? Podnikatelský plán je důležitý dokument, který vám ukáže, jestli je váš nápad na podnikání životaschopný a pomůže vám o tom přesvědčit i potenciální investory, partnery či banky.

Co je to business plán a proč ho potřebujete?

Business plán, nebo podnikatelský plán je základ, se kterým by měl začít každý, kdo chce podnikat. Jde o strategický dokument, který podrobně popisuje váš podnikatelský záměr, cíle a cestu k jejich dosažení. Pomůže vám ujasnit si, co chcete dělat, jak toho dosáhnete a na co si dát pozor

Nepleťte si podnikatelský záměr s plánem

Mnoho podnikatelů si plete podnikatelský záměr s business plánem, ale rozdíl mezi nimi je zásadní. Podnikatelský záměr je stručný – na jedné až dvou stranách popíšete svůj nápad a jeho hlavní smysl. Business plán jde mnohem dál. Je to detailní strategie, která do puntíku rozpracuje, jak svůj nápad proměníte v realitu. Záměr inspiruje, ale teprve plán vás dovede k výsledkům.

Co nesmí v business plánu chybět?

Struktura business plánu se obvykle skládá z těchto částí:

  1. Úvodní strana
  2. Stručné shrnutí
  3. Organizační struktura
  4. Popis vašeho podnikání (čím se zabýváte a jaké jsou vaše cíle)
  5. Popis podnikatelské příležitosti
  6. Popis produktu nebo služby
  7. Projektový plán realizace (jak plánujete dosáhnout svých cílů)
  8. Analýza trhu a konkurence
  9. Marketingový plán
  10. Finanční plánování
  11. Lidské zdroje (pokud máte zaměstnance)
  12. Možná rizika
  13. Závěr business plánu

Jak napsat business plán

Teď si ukážeme, jak sestavit business plán krok za krokem a co by v jednotlivých sekcích nemělo chybět.

1. Úvodní strana

Zde patří základní informace — název business plánu, obchodní název a logo firmy, jména společníků, IČO, kontakty, jméno autora a datum.

Tip: Uveďte na titulní stranu prohlášení, že dokument je předmětem obchodního tajemství. Tím zamezíte jeho šíření třetím stranám bez vašeho souhlasu. 

2. Stručné shrnutí

Stručné shrnutí business plánu by mělo obsahovat:

  • Co děláte: jasný popis vašeho podnikání.
  • Proč je to důležité: hlavní přínosy a hodnotu pro zákazníky.
  • Vaše cíle: kam směřujete a čeho chcete dosáhnout.
  • Čísla: shrnutí očekávaných výsledků, jako je tržní podíl nebo zisk.

3. Organizační struktura

Popište, kdo je součástí vašeho týmu, jaké jsou jejich role a odpovědnosti. I když jste na vše sami, uveďte, jakým způsobem zvládáte jednotlivé činnosti a případnou spolupráci s externisty nebo partnery.

4. Popis vašeho podnikání

Jasně a stručně popište, čemu se věnujete, jakou máte právní formu (např. OSVČ, s.r.o.), kde podnikáte a zda využíváte vlastní nebo pronajaté prostory. Uveďte také, jak budete vést účetnictví (např. daňová evidence nebo podvojné účetnictví) a jaká pojištění máte sjednaná.

5. Popis podnikatelské příležitosti

Váš byznys plán mohou číst jak investoři, tak obchodní partneři či spolupracovníci. Proto byste měli přesvědčit čtenáře, že právě teď je nejlepší čas na začátek vašeho podnikání a máte všechny předpoklady k tomu, abyste byli úspěšní. Vysvětlete, v čem vidíte velkou podnikatelskou příležitost – může jít o díru na trhu, unikátní know-how či technologii. K tomu vám poslouží SWOT analýza.

6. Popis výrobku, služby

Jděte s kůží na trh. Odhalte, proč si myslíte, že váš produkt bude na trhu úspěšný. Nebojte se přinést odpovědi na otázky: Jakou touhu produkt zákazníkům naplní? Jaké potřeby jim řeší? Jaké jsou jeho konkurenční výhody? Zaměřte se na design a vlastnosti produktu nebo služby, které chcete prodávat. U produktů doplňte i náročnost výroby či potřebné materiály. Nezapomeňte objasnit cenotvorbu.

7. Realizační projektový plán

Při sestavování podnikatelského plánu je důležité mít jasný časový harmonogram a zajistit potřebné dodavatele. Sepište si všechny kroky, které vás čekají, stanovte milníky a termíny, kdy je chcete splnit. Tip: Skvělým pomocníkem může být úsečkový diagram – ten vám ukáže, co, kdy a jak dlouho dělat. Navíc z něj snadno odvodíte, kdy a kolik peněz budete potřebovat na investice nebo provoz.

8. Analýza trhu a konkurence

Tato sekce obsahuje analýzu trhu, včetně identifikace konkurence, cílového zákazníka a tržních trendů. Také se hodnotí potřeba na trhu pro produkt nebo službu, kterou nabízíte. Nezapomeňte, že cílem je objevit vaši konkurenční výhodu

9. Marketingový plán

Tato část popisuje, jak získáte a udržíte zákazníky – od marketingových aktivit až po prodejní strategie. Vytvořte si marketingový mix tzv. 4P (produkt, cena, místo, propagace) a nastavte si jasné, měřitelné cíle, jako je zvýšení tržního podílu, růst hodnoty značky nebo povědomí o ní. Zamyslete se, jak rychle a v jakém rozsahu chcete těchto cílů dosáhnout.

TIP: Marketingový mix tradičně zahrnuje 4P, ale u služeb nebo moderních přístupů se často rozšiřuje na 5P, kdy přibývají lidé. Přečtěte si více o modelu 5P.

10. Finanční plán 

Jestli je váš záměr reálný i z ekonomického hlediska prověří až finanční plán. Obsahuje totiž informace o financování podniku, včetně potřebného kapitálu, rozpočtu, finančních projekcí a ziskovosti. Zaměřit byste se měli zejména na zakladatelský rozpočet. Spočítejte v něm zdroje a výdaje, které potřebujete vůbec na to, abyste s podnikáním mohli začít. Poté se soustřeďte na roční plán nákladů, výnosů a hospodářského výsledku.

Tip: Přečtěte si také Jak financovat rozjezd podnikání.

11. Lidské zdroje

Tato část business plánu navazuje na organizační strukturu a detailněji popisuje, kdo a jakým způsobem bude zapojen do vašeho podnikání. Uveďte:

  • Vaši roli: jaké činnosti budete mít na starosti vy sami.
  • Externí spolupráce: pokud plánujete využívat freelancery, dodavatele nebo jiné externisty, vysvětlete, jaké úkoly pokryjí.
  • Tým a budoucí růst: pokud máte tým, popište jeho členy a jejich odpovědnosti. Plánujete růst? Specifikujte, jaké role budou v budoucnu klíčové a jak je zaplníte.
  • Motivace a odměňování: zahrňte, jak zajistíte motivaci a spravedlivé odměny pro sebe i spolupracovníky.

12. Možná rizika 

Identifikuje potenciální rizika a jak je zamýšlíte eliminovat. Pomůže vám s tím oblíbená SWOT analýza.

13. Závěr business plánu

Tato část by měla krátce, ale výstižně shrnout klíčové body vašeho business plánu a zanechat silný dojem na čtenáře. Zaměřte se na:

  • Shrnutí hlavní myšlenky: připomeňte, co vaše podnikání nabízí a proč je jedinečné.
  • Klíčové cíle: zdůrazněte své cíle a očekávané výsledky, jako je zisk, růst, tržní podíl nebo expanze.
  • Silné stránky: uveďte, proč máte šanci uspět – ať už jde o váš produkt, tým, zkušenosti nebo strategii.
  • Výzva k akci: pokud plánujete prezentaci investorům nebo partnerům, nezapomeňte zahrnout jasný požadavek, například financování, spolupráci nebo podporu.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Tvorbu business plánu si můžete zjednodušit díky moderním nástrojům, jako jsou generátory business plánů. Mnoho z nich využívá umělou inteligenci, která vás provede celým procesem krok za krokem. Za pár minut můžete mít hotový dokument, který bude obsahovat všechny klíčové části a poslouží jako skvělý vzor business plánu. Jedním z nich je například aplikace Business Plan Generator. V 9 krocích vyplníte důležité části podnikatelského plánu a na závěr za vás aplikace vytvoří závěrečnou zprávu. 

Rady a tipy

  • Nebuďte přehnaně optimističtí. V časovém harmonogramu nebo odhadovaném zisku počítejte se 3 variantami, a to optimistickou, realistickou i pesimistickou. Odhad doporučujeme tvořit s mentorem, nebo jiným odborníkem na daný trh. 
  • Ujasněte si pojmy, ať v tom neplavete. Na startu si podnikatelé obvykle pletou pojmy jako zisk, cash flow, příjmy a výnosy, náklady a výdaje.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.