Zahájení podnikání
21. 5. 2024
3 min
Chcete podnikat? Začněte SWOT analýzou!
Vrháte se do svého podnikání s pozitivní energií a nadšením? To je v pořádku! Ale než se do něčeho pustíte, měli byste si také vyhodnotit, jak na tom skutečně jste. Měli byste zkrátka vědět, kde má vaše podnikání silné a slabé stránky a kde na trhu leží vaše hlavní příležitosti i hrozby. A s tím vám může lehce pomoci SWOT analýza, kterou zvládne opravdu každý.
V tomto článku najdete
Co znamená zkratka SWOT?
Zkratka SWOT je složenina čtyř počátečních písmen anglických slov: Strengths (Silné stránky), Weaknesses (Slabiny), Opportunities (Příležitosti) a Threats (Hrozby).
Co je SWOT analýza a jak ji využít pro podnikání?
Jedná se strategickou analýzu, díky které můžete ve svém podnikání identifikovat vlastní silné a slabé stránky a dále příležitosti a hrozby na trhu. Získáte tak komplexní pohled na vnitřní a vnější faktory, které mohou mít vliv na váš budoucí úspěch či neúspěch. Po SWOT analýze byste měli vědět, do čeho byste měli investovat energii, jaké oblasti dále rozvíjet a jakým se případně vyvarovat.
Jak pracovat se SWOT analýzou?
Jednotlivé kategorie rozdělíte do 4 kvadrantů, vlevo nahoře silné stránky, vpravo nahoře slabiny, vlevo dole příležitosti, vpravo dole hrozby. Pod každou kategorii vypíšete body, které vás v souvislosti s vaším podnikáním napadnou. Silné stránky a slabiny jsou vnitřní faktory, které můžete ovlivnit. Naopak příležitosti a hrozby jsou vnější faktory, na které máte minimální vliv.
-
Silné stránky: Identifikujete, co vaše firma dělá dobře.
- Příklad: výborná lokalita firmy, tradice značky, výborná technická vybavenost, dobré zdroje financování
-
Slabiny: Uvedete, v čem máte nedostatky nebo co byste mohli zlepšit.
- Příklad: nízká produktivita, nedostatek pracovních sil, zastaralý marketing
-
Příležitosti: Vypíšete vnější faktory, které by vám mohly přinést úspěch.
- Příklad: pozitivní trendy v přemýšlení zákazníků, nové technologie, slabá konkurence v okolí
-
Hrozby: Uvedete, co by vám mohlo v budoucnu způsobit problémy.
- Příklad: fluktuace zaměstnanců, nárůst fixních nákladů, změna legislativy
Pro zpracování SWOT analýzy můžete získat relevantní informace dotazováním klientů. Pomoci s identifikací vašich příležitostí může také zkušený marketér nebo mentor. Po sepsání bodů do jednotlivých kategorií si vyhodnoťte, jak využít své silné stránky k využití příležitostí a k minimalizaci hrozeb, a jak pracovat se svými slabinami.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
SWOT analýzu si můžete vyplnit na obyčejný papír. Nicméně na trhu najdete i několik užitečných digitálních nástrojů, pomocí nichž můžete informace lépe vkládat, upravovat, případně i vizualizovat.
- MindMeister nabízí šablony a interaktivní prostředí pro tvorbu a vizualizaci SWOT diagramů.
- Lucidchart poskytuje širokou škálu šablon a nástrojů pro vytváření SWOT analýz.
- Microsoft Excel nabízí jednoduchou a flexibilní platformu pro analýzu SWOT dat.
- Google Sheets je cloudovou alternativou k Excelu a umožňuje snadnou spolupráci v reálném čase.
- Canva obsahuje řadu grafických šablon, pomocí nichž vytvoříte vizuálně atraktivní SWOT analýzy.
- Smartsheet kombinuje prvky tabulkových editorů a projektového managementu, což usnadňuje analýzu SWOT faktorů.
- Coggle je dobrý pro vizualizaci komplexních vztahů mezi různými prvky SWOT analýzy
Rady a tipy
- Vyhraďte si na SWOT analýzu čas a klid, abyste dokázali vyhodnotit opravdu všechny aspekty vašeho podnikání. Analýzu si můžete rozložit i na několik dní a postupně ji doplňovat.
- Nepřehlížejte své slabiny a hrozby. Je snadné se soustředit jen na pozitivní stránky, ale měli byste se kriticky a otevřeně zhodnotit i ty negativní.
- Po identifikaci všech prvků v každé kategorii se snažte určit, které jsou nejdůležitější a na které byste tak měli zaměřit nejvíce svou pozornost.
- Pravidelně svou SWOT analýzu aktualizujte, protože v čase se mění trh a konkurenční prostředí.
Pomohl vám tento článek?