Daně a účetnictví
17. 5. 2024
2 min
Jak si vést účetnictví v podnikání
Jako živnostník se s účetnictvím často nesetkáte. V některých případech vám ale vedení účetnictví ukládá zákon. Třeba když váš obrat přesáhne za rok 25 milionů Kč. Jak se účetnictví liší od daňové evidence?
V tomto článku najdete
Jaké jsou druhy evidence podnikání
Jako živnostník můžete:
- být v režimu paušální daně: máte povinnost evidovat pouze příjmy
- uplatňovat výdajový paušál: máte povinnost evidovat pouze příjmy
- uplatňovat skutečné výdaje: pak vedete daňovou evidenci
- vést účetnictví
Kdy vedou OSVČ účetnictví?
Do režimu vedení účetnictví spadáte, pokud splníte jednu z následujících podmínek:
- jste zapsáni v obchodním rejstříku Povinnost zápisu máte jako fyzická osoba, pokud váš obrat za 2 po sobě jdoucí účetní období přesáhl 120 milionů Kč, nebo pokud provozujete živnost průmyslovým způsobem. Povinnost vést účetnictví máte i tehdy, když se do obchodního rejstříku zapíšete dobrovolně.
- váš obrat za poslední kalendářní rok je vyšší než 25 milionů
- povinnost vedení účetnictví vám ukládá zvláštní právní předpis
- jste společníky ve společnosti, kde některý ze společníků vede účetnictví
- rozhodnete se vést účetnictví dobrovolně V tomto případě se můžete navrátit k daňové evidenci až po uplynutí 5 let.
Jak vést účetnictví
Základem podvojného účetnictví je evidence nákladů a výnosů (nikoli příjmů a výdajů), a to podvojným způsobem. Tato evidence se označuje také má dáti – dal. Mezi příjmy a výnosy a náklady a výdaji existuje časový rozdíl.
- Výnos vzniká v okamžiku fakturace zboží nebo služby.
- Příjem vzniká v okamžiku přijetí peněz na účet nebo v hotovosti.
- Podobně náklad vzniká v okamžiku koupě materiálu, výdej v okamžiku jeho zaplacení. V rámci účetnictví povedete obvykle i další evidence: např. knihu majetku, knihu jízd, mzdovou evidenci atp. Na konci roku sestavujete účetní závěrku.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Vedení účetnictví je velmi komplexní proces. V dnešní době se málokdo obejde bez účetních programů. Doporučujeme účtování svěřit zkušené účetní. Pokud se rozhodnete účtovat sami, vyberte program odpovídající velikosti vašeho podnikání, počtu zaměstnanců a počtu osob, který by měly mít k programu přístup. Moderní účetní programy umí vést i další evidenci, propojit se s eshopem, automatizovat faktury nebo digitalizovat doklady.
Rady a tipy
- Pokud se rozhodnete pro dobrovolné vedení účetnictví, můžete z režimu vystoupit až po 5 letech. Dobře si proto tento krok promyslete.
- Doporučujeme pro vedení účetnictví najmout účetní nebo externí účetní firmu.
Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.
Pomohl vám tento článek?