články

Jak si vést účetnictví v podnikání

Daně a účetnictví

17. 5. 2024

2 min

Jak si vést účetnictví v podnikání

Jako živnostník se s účetnictvím často nesetkáte. V některých případech vám ale vedení účetnictví ukládá zákon. Třeba když váš obrat přesáhne za rok 25 milionů Kč. Jak se účetnictví liší od daňové evidence?

Jaké jsou druhy evidence podnikání 

Jako živnostník můžete: 

  • být v režimu paušální daně: máte povinnost evidovat pouze příjmy
  • uplatňovat výdajový paušál: máte povinnost evidovat pouze příjmy 
  • uplatňovat skutečné výdaje: pak vedete daňovou evidenci
  • vést účetnictví 

Kdy vedou OSVČ účetnictví?

Do režimu vedení účetnictví spadáte, pokud splníte jednu z následujících podmínek: 

  • jste zapsáni v obchodním rejstříku  Povinnost zápisu máte jako fyzická osoba, pokud váš obrat za 2 po sobě jdoucí účetní období přesáhl 120 milionů Kč, nebo pokud provozujete živnost průmyslovým způsobem. Povinnost vést účetnictví máte i tehdy, když se do obchodního rejstříku zapíšete dobrovolně. 
  • váš obrat za poslední kalendářní rok je vyšší než 25 milionů
  • povinnost vedení účetnictví vám ukládá zvláštní právní předpis
  • jste společníky ve společnosti, kde některý ze společníků vede účetnictví
  • rozhodnete se vést účetnictví dobrovolně V tomto případě se můžete navrátit k daňové evidenci až po uplynutí 5 let. 

Jak vést účetnictví

Základem podvojného účetnictví je evidence nákladů a výnosů (nikoli příjmů a výdajů), a to podvojným způsobem. Tato evidence se označuje také má dáti – dal. Mezi příjmy a výnosy a náklady a výdaji existuje časový rozdíl. 

  • Výnos vzniká v okamžiku fakturace zboží nebo služby.
  • Příjem vzniká v okamžiku přijetí peněz na účet nebo v hotovosti. 
  • Podobně náklad vzniká v okamžiku koupě materiálu, výdej v okamžiku jeho zaplacení.  V rámci účetnictví povedete obvykle i další evidence: např. knihu majetku, knihu jízd, mzdovou evidenci atp. Na konci roku sestavujete účetní závěrku.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Vedení účetnictví je velmi komplexní proces. V dnešní době se málokdo obejde bez účetních programů. Doporučujeme účtování svěřit zkušené účetní. Pokud se rozhodnete účtovat sami, vyberte program odpovídající velikosti vašeho podnikání, počtu zaměstnanců a počtu osob, který by měly mít k programu přístup.  Moderní účetní programy umí vést i další evidenci, propojit se s eshopem, automatizovat faktury nebo digitalizovat doklady.

Rady a tipy

  • Pokud se rozhodnete pro dobrovolné vedení účetnictví, můžete z režimu vystoupit až po 5 letech. Dobře si proto tento krok promyslete. 
  • Doporučujeme pro vedení účetnictví najmout účetní nebo externí účetní firmu. 

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.