články

Co je to SEO a kdy se vám vyplatí na něm pracovat?

Marketing

21. 5. 2024

3 min

Co je to SEO a kdy se vám vyplatí na něm pracovat?

Pokud podnikáte a provozujete web nebo e-shop, určitě jste už slyšeli o SEO. A vsadíme se, že už SEO nějakým způsobem děláte, nebo jej alespoň chcete zařadit mezi své marketingové aktivity. A proč? Protože díky SEO může vzrůst organická návštěvnost vašich webových stránek. K tomuto růstu je potřeba věnovat se SEO pravidelně a dlouhodobě. Výsledky se dostaví v řádu měsíců až let. Záleží na segmentu, ve kterém podnikáte. Ale rozhodně to stojí za to.

Co je to SEO?

Slovo SEO pochází z anglického výrazu search engine optimization. Jedná se o soubor aktivit, které vedou k optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Zjednodušeně řečeno: pokud web přizpůsobíte dotazům, které uživatelé pokládají vyhledávačům, budou vás vyhledávače doporučovat ve výsledcích hledání na vyšších pozicích. Čím výše se ve výsledcích hledání objevíte, tím větší je šance, že organická návštěvnost vašeho webu poroste.

Jak se dělí SEO?

Zjednodušeně se dá říci, že se SEO dělí na optimalizaci technickou a optimalizaci textovou. SEO je ovšem multi obor, proto se dá rozdělit na více detailnějších okruhů. Následující dělení vychází z Mozlowovy pyramidy Randa Fishkina. Prozkoumejte si, na čem byste tedy měli v rámci SEO pracovat.

Je váš web dobře přístupný pro crawlery?

Web by měl být dobře průchodný pro crawlovací roboty. Tito roboti prochází všechny stránky vašeho webu a v určitých intervalech se pravidelně vrací, aby indexovaly nový obsah.

Máte na webu užitečný obsah? 

Obsah na webu by měl mít pro uživatele přidanou hodnotu. A hlavně by měl přinášet odpovědi na vyhledávací dotazy uživatelů ve vyhledávačích. Čím přesnější odpověď vaše stránky poskytují, tím lepší pozice ve vyhledávání získáte.

Používáte vhodné klíčové výrazy? 

V obsahu na webu byste měli pracovat s vhodnými klíčovými výrazy. V posledních letech se optimalizuje nejen základními klíčovými slovy, ale i rozšířenými klíčovými výrazy, píše se tzv. na long tail. Lidé spíše dorazí na stránku optimalizovanou na výraz „letní recepty z cukety“ než jen na základní „recepty“. U jednoslovných klíčových výrazů je pravděpodobná vysoká konkurence ve výsledcích hledání.

Jak rychle se k vám uživatelé dostanou?

Pro skvělý uživatelský zážitek na vašem webu potřebujete taky rychle se načítající a dobře použitelný web. Všechno by mělo jít jako po drátkách, a to na každém zařízení. Nezapomeňte tyto faktory optimalizovat především pro mobilní zařízení. Dvě třetiny uživatelů dnes na internet přistupují právě mobilně.

Umíte uživatele nadchnout pro šíření a sdílení vašeho obsahu? 

V ideálním případě obsah vašeho webu uživatele motivuje k tomu, aby jej sami rádi sdíleli, nebo šířili, a to buď prostřednictvím odkazů nebo citacemi. Obsah, který se mezi lidmi nešíří, snadno zapadne a vyhledávače ho zařazují na nižší pozice ve vyhledávání.

Máte dobře nastavené meta texty?

Zapomenout byste neměli ani na metatexty. Jedná se o texty, které se objevují ve výsledcích hledání. Nejdůležitější je atraktivní a co nejpřesnější titulek (meta title), správně vydefinovaná URL adresa a poutavý popisek (meta descriptions) prodejního obsahu a link building.

Co nedělat: Vyhněte se duplikaci obsahu, používání nesouvisejících klíčových slov, přehnanému používání klíčových slov (keyword stuffing) a skrytému obsahu.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Existují různé nástroje, které vám mohou pomoci optimalizovat SEO. Mezi nejoblíbenější patří Google Analytics 4, Ahrefs nebo SEMRush. Tyto nástroje vám umožní analyzovat, jak si vaše stránka vede ve vyhledávačích, a poskytnou vám tipy, jak zlepšit SEO.

Rady a tipy

  • Najděte si zkušeného SEO specialistu, který provede vše potřebné. SEO je poměrně náročná marketingová disciplína, sami to většinou nezvládnete.
  • Nezadávejte řešení SEO copywriterovi. Ten sice umí optimalizovat web textem, ale pokud nemá rozšířenou specializaci, tak příprava analýzy klíčových slov, nebo řešení technického SEO, není v jeho kompetenci
  • Zaměřte se na odpovědi na otázky vašich zákazníků a vytvářejte kvalitní obsah.
  • Vytvářejte silné interní a externí odkazy a nezapomeňte na optimalizaci pro mobilní zařízení.
  • A pamatujte, SEO je dlouhodobý proces a výsledky se neobjeví přes noc. Buďte trpěliví a důslední ve své práci na SEO a brzy uvidíte pozitivní výsledky.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.