články

Jaké jsou druhy faktur

Daně a účetnictví

23. 5. 2024

4 min

Jaké jsou druhy faktur

Vystavujete faktury? A víte, že existuje více druhů faktur? Každá z nich musí obsahovat trochu jiné údaje. Liší se třeba tím, jestli jste plátce DPH, jestli přijímáte zálohu nebo fakturujete hotovou službu. Jak rozlišíte, kterou fakturu vystavujete a co musí obsahovat?

Co je to faktura a co vždy musí obsahovat? 

Faktury máte spojené s podnikáním. Díky nim evidujete vaše obchodní transakce a žádáte obchodní partnery, aby zaplatili za vaše zboží nebo služby. Vystavovat faktury ale můžete i jako nepodnikatel. 

Určité informace musí obsahovat každá faktura. Jedná se o: 

  • identifikaci dodavatele (jméno a příjmení fyzické osoby nebo název právnické osoby, případně IČ, DIČ)
  • identifikaci odběratele (stejné jako u dodavatele)
  • číslo faktury
  • datum vystavení a splatnosti
  • informaci o daném zboží/službě (tzv. předmět plnění)
  • částku

Nyní se podíváme na nejčastější druhy faktur a jejich náležitosti.

Faktura od plátce a neplátce DPH 

Pokud jste plátce DPH, vystavujete fakturu – daňový doklad. Kromě základních informací musíte na faktuře uvést DIČ, cenu bez DPH, sazbu DPH a vypočtenou výši DPH v Kč. Trochu jinak vypadá faktura v případě, že jste identifikovaná osoba. Obvykle obsahuje informaci o přenesené daňové povinnosti (reverse charge). Identifikovaná osoba vystavuje daňový doklad pouze pro zahraniční transakce. 

Faktura od nepodnikatele 

Pokud máte příležitostný příjem, který nepřesáhne 30.000 Kč, a nejedná se o soustavnou činnost, nemusíte mít živnostenský list. Váš příležitostný příjem je osvobozený od daně, kupujícím ale můžete vystavit fakturu.  V ní uveďte: 

  • jméno a adresu dodavatele
  • identifikaci odběratele
  • popis služby/produktu
  • částku
  • způsob úhrady Pokud vaše příjmy z této činnosti přesáhnou 30.000 Kč za rok, musíte tento příjem zdanit. Pokud činnost budete vykonávat pravidelně, musíte si zažádat o živnostenský list. 

Faktura zálohová, proforma faktura, vyúčtovací faktura a dílčí faktura

Zálohovou fakturu vystavujete, pokud chcete část zboží nebo služeb uhradit dříve, než provedete službu nebo dodáte zboží. Faktura slouží spíše jako upomínka k platbě. Není ze zákona nutné ji evidovat. Není účetním ani daňovým dokladem. Pokud chcete platbu předem za celé plnění, nazývá se taková faktura proforma faktura (ta také není účetním ani daňovým dokladem). 

Až zboží nebo službu dodáte, vystavíte konečnou fakturu. Ta se nazývá vyúčtovací a ze zákona ji vystavit musíte. Uvedete na ní: 

  • všechny základní náležitosti faktury
  • částku, kterou odběratel už zaplatil 
  • kolik zbývá doplatit  Vyúčtovací fakturu musíte vystavit i tehdy, když jste už vystavili proforma fakturu a částka byla uhrazena. A to po dokončení díla. Na faktuře bude uvedeno, že zbývá uhradit 0 Kč

Někdy chcete vyúčtovat postupně jednotlivé části odvedených služeb (např. části stavby). V tom případě vystavujete dílčí fakturu. Ta je daňovým dokladem a musíte ji zaúčtovat jako výnos. Pokud jste plátci DPH, je zároveň daňovým dokladem. 

Opravy faktur a opravný daňový doklad

Někdy vám klient zboží vrátí (reklamuje) nebo si dodatečně vyjedná slevu. Pokud jste plátci DPH, vystavujete v tomto případě opravný daňový doklad (dříve nazývaný dobropis nebo vrubopis).  Na faktuře uveďte kromě obvyklých náležitostí rozdíl mezi: 

  • opraveným a původním základem daně
  • opravenou a původní daní
  • opravenou a původní částkou
  • důvod opravy Opravnou fakturu musíte vystavit do 15 dnů. Na faktuře uvádějte sazbu daně, která byla platná v době daňové povinnosti (tedy sazbu, kterou jste vyúčtovali na původní faktuře). 

Nejste plátci DPH? Pokud jste ve faktuře udělali chybu, můžete ji stornovat. Opravenou fakturu ale nikdy nenazývejte opravný daňový doklad. Váš obchodní partner by se mohl domnívat, že jste plátci DPH. Výraz dobropis použít můžete. 

Další druhy faktur 

Faktur existuje celá řada. Zmíníme další z nich: 

  • Daňový doklad k přijaté platbě:  Vystavujete po vystavení zálohové faktury, když ji obchodní partner uhradí. Daňový doklad o přijaté platbě musíte vystavit do 15 dnů a příjem zdanit DPH. Datum uskutečnění zdanitelného plnění je v tomto případě datum přijetí platby. 
  • Zjednodušený daňový doklad Někdy ho znáte pod pojmem paragon. Můžete ho vystavit do částky 10.000 Kč. 
  • Pokladní doklad Funguje jako účtenka. U každého pohybu hotovosti musíte vystavit bud příjmový nebo výdajový pokladní doklad. 
  • Celní faktura  Tuto fakturu musíte vystavit pro celní projednání zboží. Musí obsahovat hodnotu projednávaného zboží, potvrzení o zemi původu a případně další potvrzení.

Vnitřní doklady a vedení zásob

Některé doklady vystavujete jenom pro vlastní potřebu. Takovým se říká vnitřní (interní doklady) – na rozdíl od vnějších dokladů. Bez nich byste neměli přehled o dodávaném zboží. Nejčastěji vystavujete příjemku a výdejku – jak název napovídá, tyto interní doklady potvrzují přijetí zboží na sklad a vydání zboží ze skladu.  V případě vydání zboží ze skladu můžete vystavit i tzv. dodací list. Ten je vnějším dokladem pro odběratele. Není daňovým dokladem. 

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Faktury můžete vystavovat elektronicky, třeba s fakturačním programem iDoklad nebo Fakturoid. Tyto programy umí rozlišit mezi jednotlivými druhy dokladů, a vědí, co mají obsahovat. Využít můžete i nápovědu. 

Rady a tipy

  • Vždy rozlišujte, které doklady jsou zároveň součástí účetnictví nebo daňové evidence. 
  • Nikdy faktury nemažte. Vystavujte opravné faktury. 
  • Pokud nejste plátce DPH, na fakturu nikdy neuvádějte žádné údaje ani názvy, které obsahují faktury plátce DPH (např. DIČ, opravná daňová faktura nebo daňový doklad). 

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.