články

Jak připravit marketingovou kampaň

Marketing

5. 5. 2025

4 min

Jak připravit marketingovou kampaň

Pokud stojíte před svou první skutečnou marketingovou kampaní, možná je toho na vás příliš a máte obavy, abyste na nic nezapomněli. Úspěch kampaně totiž závisí na důkladné přípravě a ani tou to nekončí. Stejně důležité je, jak zvládnete implementaci a závěrečnou analýzu výsledků. Ale nebojte se, v tomto článku vše probereme krok po kroku.

Co je to marketingová kampaň a co vše obnáší?

Nejdříve si ujasněme základní pojmy. Pod marketingovou kampaní myslíme řízenou sérii aktivit, které jsou zaměřené na propagaci určitého produktu, služby nebo značky. Úkolem marketéra je jednotlivé aktivity správně koordinovat, a to v průběhu celého procesu kampaně. Jak ale postupovat?

Ze všeho nejdříve je třeba si stanovit cíle kampaně a identifikovat cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Následně se stanovuje rozpočet, vytváří kreativní koncept a plán jednotlivých aktivit. Teprve pak je čas pustit do samotné implementace, tedy spuštění marketingové kampaně. Na závěr už zbývá "jen" kampaň vyhodnotit a vyvodit závěry pro efektivní optimalizaci.

Předpokladem úspěchu je kvalitní brief

Na začátku každé marketingové kampaně by měl být kvalitně zpracovaný brief, tedy stručné a výstižné zadání, které obsahuje cíl, rozpočet, definici cílové skupiny a rozpočet na kampaň. Brief nepřipravujeme jen při spolupráci s agenturou, je nutné ním začít i u kampaně, která vzniká in house. To proto, abyste neuhnuli z cesty a výsledkem byla kampaň, která souzní s vaší marketingovou strategií.

9 kroků k úspěšné marketingové kampani

Když už víte, co vás v rámci briefu čeká, je čas podívat se na jednotlivé kroky víc do hloubky.

1. Pojmenujte hlavní důvod pro komunikaci Každá komunikace má svůj důvod. Proto si na začátku položte jednoduchou otázku: Proč chcete spustit marketingovou kampaň? Popište si hlavní problémy a příležitosti, které má komunikace adresovat.

2. Stanovte si cíl kampaně Abyste kampaň dokázali správně odřídit, musíte mít jasně stanovený cíl, čeho ní chcete dosáhnout. Každá dílčí kampaň by měla vycházet z marketingové strategie.

Svou kampaň můžete připravovat například s cílem:

  • Zvýšit povědomí o značce
  • Posílit prodej zavedeného produktu či služby
  • Uvést nového produktu, služby, nebo značky na trh
  • Získat nové zákazníky
  • Zvýšit retenci – tedy přimět existující zákazníky k opakovanému nákupu
  • Posílit pozici značky na trhu 

3. Identifikujte svou cílovou skupinu Pokud už máte jasně definovanou cílovou skupinu, velká část práce je za vámi. Nyní zbývá si říct, na které podskupiny zákazníků se zaměříte. Pokud svou cílovku ještě neznáte, nestřílejte naslepo. Stálo by vás to spoustu peněz a přineslo jen málo užitku. Nejdříve si udělejte alespoň základní průzkum trhu a vyzpovídejte své stávající klienty, abyste o nich zjistili co nejvíce užitečných informací. 

4. Definujte si rozpočet Předpokladáme, že máte stanovený nějaký rozpočet na marketing. Ten rozdělujete mezi jednotlivé kanály a kampaně. Berte však v úvahu, že kromě nákladů na reklamu jsou významnou položkou právě náklady na lidi (jako je copywritter, grafik, PPC specialista), kteří pro vás zastřešují dílčí části kampaně.

5. Nezapomeňte na povinné prvky Kampaň by měla jít ruka v ruce s vaší brandovou identitou. Proto je dobré všechny zúčastněné spolupracovníky obeznámit s brand manuálem, tonalitou značky či brand symboly, které mají být součástí kampaně.

7. Jasně popište kritéria úspěchu Víte, jak budete měřit a vyhodnocovat úspěšnost kampaně? Předem si určete způsob měření a hlavní metriky, které budete brát v úvahu. Informujte o nich všechny zúčastněné strany, které se na tvorbě kampaně budou podílet. 

8. Návrh kreativního konceptu Nyní začíná ta zábavnější část, a to příprava kreativního ztvárnění cele komunikace. Sem patří návrhy textů, scénářů, grafického řešení kampaně, design webových stránek či storyboardy jednotlivých audio a video formátů.

9. Realizace kampaně Pro realizaci marketingové kampaně je stěžejní media plán. V něm si určete mix médií, přes které chcete komunikovat. Skladba media mixu závisí od vaší cílové skupiny a rozpočtu. Důležité je pro jednotlivé aktivity zvolit vhodný čas a následnost.

10. Analýza výsledků a optimalizace Vyhodnocení kampaně je jednou z nejdůležitějších fází celého procesu. Dle nastavených cílů je potřeba vyhodnotit, co vám kampaň přinesla. Změřit můžete různé metriky od zvýšení návštěvnosti stránek, přes zvýšení prodeje, až po spontánní či podpořenou znalost značky. U online reklamy vás bude bezpochyby zajímat výpočet ROAS (Return on Ad Spend), kterým měříte návratnost konkrétní reklamní kampaně, tedy zda byla investice do ní efektivní.

Jak vám mohou pomoci digitální nástroje

Přípravu marketingové kampaně vám pomohou zvládnout různé digitální nástroje. 

  • Plánování a projektové řízení: Asana, Trello, či Notion jsou nástroje na přehledné řízení projektů v týmu. Umožní vám mít přehled o tom, jak si stojíte s jednotlivými aktivitami a úkoly.
  • Vyhodnocování: Google Analytics 4 je nástroj, který vám umožní analýzu návštěvnosti webu. Důležité informace a analytiku při PPC reklamě vám poskytnou i samotné reklamní systémy jako Google Ads, Sklik či Meta Business Suite od Facebooku.
  • S návrhem marketingové kampaně vám téměř ve všech fázích může pomoci AI. Vytvořte si projekt v ChatGPT Plus. Zadejte co nejvíce možných podkladů, které k vaší kampani máte: cíl kampaně, cílovou skupinu, tonalitu a styl textů pro kampaně, jak má kampaň vypadat vizuálně. Důkladně popište značku, pro kterou kampaň připravujete.

Rady a tipy

  • Cíle kampaně by měly být SMART, což je zkratka převzatá z angličtiny pro 4 základní atributy cílů, a to specific (konkrétní), measurable (měřitelný), achievable (dosažitelný), relevant (smysluplný), time specific (časově ohraničený).

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.

Související články