články

Zákazník jako základ marketingové strategie

Marketing

30. 4. 2025

3 min

Zákazník jako základ marketingové strategie

Dobrá marketingová strategie má ultimátní cíl – vytvořit hodnotu, která uspokojí přání a potřeby zákazníků. Proto zákazník hraje klíčovou roli v každém kroku tvorby marketingové strategie.

Proč úspěšná marketingová strategie nezapomíná na zákazníka?

Znalost a pochopení potřeb, přání a problémů zákazníků je klíčovým předpokladem pro úspěšnost celé marketingové strategie. Když tuto část nepodceníte, pomůže vám to zejména při:

1. Tvorbě produktů a služeb, které jsou pro zákazníky skutečně relevantní a užitečné. 

2. Komunikaci prodejních argumentů a vaší hodnoty pro zákazníka. To vám pomůže lidi přesvědčit, aby nakoupili právě u vás. 

3. Budování vztahů a loajality zákazníků. Marketingová strategie má být navržena tak, aby nejen přitahovala nové zákazníky, ale také pečovala o ty stávající. Získání nových zákazníků je totiž vždy dražší než udržení těch stávajících. 

4. Zvyšování spokojenosti zákazníků, protože jen spokojený zákazník se vrací, zůstává věrný a je méně náchylný k reklamacím.

Které kroky marketingové strategie nejvíce kopírují zákazníka?

Důraz na znalost zákazníka a jeho potřeb by měl být patrný v celém procesu tvorby strategie. V některých jejích částech však více než u jiných. Které to jsou?

Segmentace trhu

Hned jedním z prvních kroků, v marketingové strategii je segmentace trhu, aneb rozdělení trhu na skupiny zákazníků, které chcete svým produktem nebo službou zaujmout. Segmentovat můžete dle geografie, demografických údajů, zájmů, nákupního chování a dalších faktorů. 

Identifikace primární cílové skupiny

V předchozím kroku jste přišli se segmenty trhu. Nyní je zvalidujte a vyberte segment zákazníků s největším prodejním potenciálem, na který budete primárně cílit. U něj jděte až na dřeň a detailně svou cílovou skupinu popište. Snažte se zmapovat jejich přání, potřeby, očekávání i problémy, které řeší.

Positioning

Tato část marketingové strategie určuje, jak chcete být jako firma vnímání očima zákazníků ve srovnání s konkurencí. Ve výsledku jde o to najít unikátní pozici na trhu, která přitahuje vaši cílovou skupinu.

Marketingový mix

Marketingový mix (4P) obsahuje 4 celky – Produkt (Product), Cenu (Price), Místo (Place) a Propagaci (Promotion), přičemž každý je třeba ušít na míru vaší cílové skupině.  Produkt by měl odpovídat potřebám zákazníků, cenu určujete s ohledem na cílový trh, místo musí být pro zákazníky dostupné a propagace zase souvisí s vhodně zacílenou komunikací. 

Zákaznická zkušenost

V neposlední řadě marketingová strategie nezapomíná na vytváření pozitivního a konzistentního zážitku na všech kontaktních bodech, na kterých zákazníci přijdou s vaší značkou do kontaktu. 

Jak vám mohou pomoci digitální nástroje?

  • MindTools: Usnadní vám tvorbu SWOT analýzy (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) vaší firmy, což je klíčový prvek při tvorbě marketingové strategie. Pomocí SWOT analýzy totiž identifikujete interní silné a slabé stránky a vnější hrozby a příležitosti.
  • HubSpot's Marketing Plan Generator: Šikovný nástroj, který vás provede tvorbou marketingového plánu, a to prostřednictvím odpovědí na několik klíčových otázek o vašem podnikání a cílech.
  • S pochopením vašeho zákazníka vám může pomoci i AI. Zaúkolujte například ChatGPT Plus. Popište co nejlépe svého typického zákazníka a vyptejte se umělé inteligence na ideální personu. Pro lepší pochopení vašeho byznysu nechte ChatGPT proskenovat váš firemní web.

Rady a tipy

  • Marketingové cíle, které si zvolíte, by měly být SMART, tedy specifické (specific), měřitelné (measurable), dosažitelné (achievable), realistické (realistic) a časově ohraničené/sledovatelné (timely/trackable).
  • Jednou z nejčastějších chyb při tvorbě marketingové strategie je nedostatečné pochopení potřeb, preferencí a chování cílové skupiny. Věnujte proto dostatečnou pozornost sběru dat a průzkumu.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.