články

Proč branding není jenom logo

Marketing

22. 5. 2024

3 min

Proč branding není jenom logo

Spousta začínajících podnikatelů si myslí, že když má jejich firma logo, má již základy značky vyřešené. Omyl. Branding je mnohem víc než logo. Je to kontinuální proces vytváření jedinečné identity a pozitivního vnímání vaší firmy, produktů a služeb v myslích zákazníků. Přečtěte si, co vše branding obnáší, a proč je důležité věnovat pozornost vizuální identitě.

Tak co je to vlastně ten branding? Marty Neumeier kdysi řekl: "Značka je výsledek. Je to niterný pocit z vašich služeb, produktů a firmy v mysli a srdci zákazníka”. Na nejzákladnější úrovni bychom mohli říct, že branding je o tom, jak zákazníci vnímají a hodnotí vaši značku jako celek. Od názvu značky, přes vizi, hodnoty až po vizuální identitu, logo a následnou marketingovou komunikaci. Jenže my víme, že branding jde ještě hlouběji – až na dřeň kvality vašich produktů a služeb, zákaznického servisu a dokonce i toho, jak stanovujete ceny. 

Co dalšího spadá pod branding?

  1. Navazování vztahů se zákazníky: Potřebujete vytvořit pozitivní dojem v mysli zákazníka a maximálně usnadnit navázaní vztahu. To znamená, že vaše značka musí být jasně čitelná, dohledatelná či atraktivní.
  2. Mise a hodnoty: Jasně definovaná mise a hodnoty firmy, které odrážejí její cíle a záměry.
  3. Produkty a služby: Kvalita a různorodost produktů a služeb, které firma nabízí, a jak tyto produkty a služby přispívají k celkovému dojmu o značce.
  4. Zákaznický servis: Způsob, jakým firma komunikuje s a stará se o své zákazníky, včetně doby odezvy, práce se zpětnou vazbou a způsobu řešení stížností.
  5. Cenová strategie: Jak jsou produkty nebo služby značky ceněny a jaká hodnota je za ně zákazníkům nabízena.
  6. Zkušenosti zákazníků: Celkový dojem a zkušenosti, které mají zákazníci s produkty, službami a značkou samotnou.
  7. Reputace: Jak je značka vnímána veřejností, včetně hodnocení, recenzí a pověsti na trhu.
  8. Marketingové kampaně: Způsob, jakým firma prezentuje a propaguje své produkty a značku prostřednictvím reklamy, PR a sociálních médií.

Proč je vizuální identita důležitou součástí brandingu

Nyní víte, že branding je mnohem širší pojem než jenom logo. To, však neznamená, že by vizuální identita byla zanedbatelná. To, jak vaše značka vizuálně komunikuje, je naopak velmi důležité. Atraktivní a unikátní vizuální identita vás již na první pohled dokáže odlišit od konkurence a přispívá k zapamatovatelnosti značky. Vizuální identita usnadňuje orientaci zákazníka a pomáhá držet značku vizuální konzistentní.

Jaké jsou hlavní prvky vizuální identity?

  • Logo – Mělo by být jednoduché, originální a vystihovat podstatu firmy.
  • Barvy – Ideálně maximálně 3 hlavní barvy, které firma používá ve své komunikaci.
  • Typografie – Font, který se používá v textech a grafice.
  • Brand manuál – Definuje pravidla použití prvků vizuální identity.
  • Brand symboly – Patří sem maskoti, textury, specifické písmo, nebo jiné detaily, které tvoří u značky hlavní vizuální prvek.

Vizuální identita firmy pak určuje, jak budou výše zmíněné prvky vypadat, ale i to, jak se budou v komunikaci používat.

Jak správně řídit vizuální identitu:

  • Investujte do kvalitního zpracování vizuální identity a brandingových prvků.
  • Dodržujte jednotný styl napříč komunikací firmy.
  • Pravidelně kontrolujte správné použití prvků.
  • Spolupracujte s odborníky na grafiku a branding.
  • Komunikujte se zákazníky a sbírejte zpětnou vazbu na vnímání vaší zančky.
  • Nebojte se občas vizuální styl inovovat.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Při brandingu využijete spoustu šikovných online nástrojů:

Rady a tipy

  • Budování značky je běh na dlouhou trať, proto buďte trpěliví a dejte si záležet na pevných základech.
  • Neměňte často vizuální identitu značky.
  • Pravidelně sbírejte zpětnou vazbu zákazníků ohledně vnímání vaší značky.
  • Neomezujte se při brandingu jen na vizuální identitu, pronikněte hlouběji až k produktům a kvalitě zákaznického servisu.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.