Financování
21. 5. 2024
2 min
Jak na nezaplacené faktury
Každého podnikatele jednou potká nezaplacená faktura. Co dělat, když se klient zpozdí s placením, jak upomínat a kdy podávat žaloby? A hlavně, jak nesplaceným fakturám předcházet?
V tomto článku najdete
Nezaplacená faktura: nejprve upomínejte, pak žalujte
Opomenutí se může stát každému. Proto vašeho dlužníka na fakturu po splatnosti nejprve upozorněte, např. e-mailem. Teprve pak použijte další nástroje vymáhání pohledávek.
Postupujte takto:
- První upomínka - Uplynulo datum splatnosti. Odběrateli zašlete přátelský e-mail. Upozorněte ho na jeho závazek, uveďte číslo faktury, částku a datum splatnosti.
- Druhá upomínka - Pokud uplynuly zhruba dva týdny od splatnosti a faktura stále nebyla uhrazena, zašlete odběrateli druhou upomínku. Zároveň doporučujeme zastavit dodávky zboží nebo služeb do doby, než své závazky uhradí.
- Předžalobní výzva - Dlužník stále nezaplatil? Pokud pohledávku chcete vymáhat soudně, zašlete mu nejprve tzv. předžalobní výzvu. Na znění se poraďte se svým právníkem. Velmi často právě předžalobní výzva motivuje dlužníky k uhrazení závazku. Výzva je také důležitá pro následující soudní spor – díky ní pak můžete po dlužníkovi žádat i náhradu soudních poplatků.
- Žaloba - Posledním krokem je podání žaloby. Tu můžete podat nejdříve po 7 dnech od podání předžalobní výzvy. Pokud ji podáte po třech letech od vzniku závazku, může se dlužník domáhat promlčení.
Jak můžete předejít nezaplaceným fakturám
Zcela zabránit nezaplaceným fakturám nemůžete, můžete jim ale účinně předcházet.
- Vystavujte zálohové faktury. Alespoň část faktury tak bude uhrazená, než zakázku odevzdáte.
- Uzavírejte kvalitní smlouvy. Na všem se dohodněte předem, do smlouvy uveďte sankce za pozdní splacení. Upravte případně i řešení sporů.
- Prověřujte si klienty. U nových klientů vždy požadujte platbu předem nebo vysokou zálohu.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Online fakturační programy vás včas upozorní, že máte pohledávku po splatnosti. Umí toho ale víc. Mají jednoduché nástroje na prověření spolehlivosti klientů.
Rady a tipy
- Nenechte se unést nadšením z nové zakázky. Vyhraďte si čas na prověření nového klienta a jeho finančního zdraví.
- Uzavírejte smlouvy. Písemně. Nikdy nepoužívejte vzory zdarma stažené z internetu.
- Nedodávejte další zboží odběrateli, který vám stále dluží za předešlou fakturu.
- Právnické osoby můžete prověřit i v obchodním rejstříku. Podívejte se do jejich účetní závěrky. Tu mají povinně zveřejněnou. Mají zisk nebo ztrátu? Jaké mají pohledávky?
- Je váš klient plátce DPH? Z registru plátců se dozvíte, jestli platí spolehlivě.
Pomohl vám tento článek?