články

Dluží vám zákazníci? Jak těmto nepříjemnostem předcházet

Legislativa a úřady

17. 5. 2024

2 min

Dluží vám zákazníci? Jak těmto nepříjemnostem předcházet

Klient si od vás objedná práci. Vy ji odvedete v dohodnutém termínu i kvalitě, vystavíte fakturu… a nic. Faktura je dávno po splatnosti a klient nekomunikuje. Může to být buď drobná nepříjemnost, nebo velký problém – podle toho, o jakou částku se jedná. Co můžete udělat pro to, abyste se do takové situace vůbec nedostali?

Důvěřujte, ale prověřujte

Zvlášť v počátcích podnikání bývá člověk rád za každou poptávku. Přesto se vyplatí si budoucího klienta trochu „proklepnout“. Jak na to?

  • Porozhlédněte se na internetu a sociálních sítích, jestli tam o něm (a zejména o jeho platební morálce) nekolují nějaké nepěkné historky.
  • Podívejte se do živnostenského, případně obchodního rejstříku. Kdyby měl váš potenciální klient trvalý pobyt na městském úřadě, měla by se vám v hlavě rozsvítit červená kontrolka.
  • Dobrým vysvědčením není ani výskyt v insolvenčním rejstříku nebo v centrální evidenci exekucí.

Předcházejte problémům kvalitní smlouvou

Zvlášť drobní podnikatelé mají občas sklon důležitost smlouvy podceňovat. Jenže právě dobře sepsanou smlouvou můžete problémům s neplatiči předcházet, a když už se objeví, úspěšně je řešit. Smlouva by měla přesně definovat rozsah práce, cenu, termíny a platební podmínky. Zjednodušit ji můžete tím, že si necháte sepsat kvalitní obchodní podmínky, na které se ve smlouvě odkážete. Na podobě smlouvy i obchodních podmínek určitě spolupracujte s právníkem.

Nebojte se zálohových faktur

Zvlášť u větších zakázek nebo nových klientů se vyplatí vystavit zálohovou fakturu. Seriózní klient s tím nebude mít problém. Naopak pokud se někdo zaplacení zálohy brání, může to pro vás být varovný signál. Zálohovou fakturu můžete vystavit na jakoukoli částku – buď si necháte předem zaplatit všechno, nebo jenom část.

I když zákon nestanovuje, jak by měla zálohová faktura vypadat, odborníci doporučují, aby obsahovala stejné náležitosti jako běžná faktura, tj.:

  • informace o dodavateli a příjemci
  • částku
  • datum vystavení a datum splatnosti
  • způsob úhrady

Navíc by na ní mělo být uvedeno, že se nejedná o daňový doklad.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • S fakturačními programy, jako je iDoklad nebo Fakturoid, je vystavování zálohových faktur mnohem jednodušší. O fakturách, které jste vystavili, máte navíc velmi dobrý přehled – včetně těch po splatnosti.
  • Finanční správa provozuje registr nespolehlivých osob a nespolehlivých plátců DPH, ve kterém si můžete potenciálního klienta prověřit.

Rady a tipy

  • Komunikujte. Možná se ukáže, že klient například špatně zadal příkaz k úhradě nebo že vaši fakturu přehlédl. Přátelská připomínka několik dnů po splatnosti může celý problém vyřešit.
  • Pokud klient ani pak fakturu neproplatí, připomínejte se mu dál a určitě mu nedodávejte další služby. Následný postup záleží na vás – můžete dlužníkovi (prostřednictvím právníka) poslat předžalobní výzvu a případně dluh vymáhat soudní cestou.
  • V každém případě ale udělejte maximum pro to, abyste takové situaci předešli – potenciálního klienta si prověřte, sepište kvalitní smlouvu a nebojte se požádat o zaplacení zálohy.
  • Ve fakturačních programech máte často možnost nastavit automatické posílání upomínek.
  • Kromě nejrůznějších registrů se dívejte i po referencích potenciálního klienta. Pokud na něj máte doporučení z první ruky, je to samozřejmě ideální.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.