články

Jak evidovat majetek

Daně a účetnictví

29. 1. 2025

2 min

Jak evidovat majetek

Máte v podnikání majetek? Notebook, automobil, nábytek, telefon? Pokud je chcete uplatnit jako daňově uznatelný náklad, potřebujete vést jeho evidenci. Jaké jsou druhy majetku, jak jej správně evidovat, a jaké máte další povinnosti?

Druhy majetku ve firmě

Majetek, který jako podnikatel vlastníte a využíváte pro podnikání, se nazývá souhrnně obchodní majetek. Ten rozlišujeme na hmotný a nehmotný. Mezi nehmotný majetek patří licence, autorská práva nebo software. Hmotným majetkem jsou movité a nemovité věci. Nejdůležitější je jeho rozlišení na drobný hmotný majetek a dlouhodobý hmotný majetek.  

Dlouhodobý hmotný majetek

  • cena pořízení je minimálně 80 000 Kč
  • používáte ho minimálně jeden rok

Dlouhodobý hmotný majetek nemůžete dát do spotřeby jako výdaj. Uplatňujete ho postupně pomocí tzv. daňových odpisů. Zároveň musíte vést jeho evidenci.  

Drobný hmotný majetek

  • cena pořízení je maximálně 80 000 Kč

Tento majetek můžete rovnou uplatnit do spotřeby. Pokud jej budete využívat po delší dobu než jeden rok, jedná se o drobný dlouhodobý majetek.  

Kdy vést evidenci majetku

Pokud jste drobný živnostník, často se vám vyplatí volit výdajový paušál nebo paušální daň. Pak vést evidenci majetku nemusíte. Pokud však začnete uplatňovat skutečné výdaje, váže se k nim i povinnost evidenci majetku vést.

  • Vždy musíte evidovat dlouhodobý hmotný majetek.
  • Můžete také stanovit, že budete evidovat drobný majetek do určitého limitu – např. 10 000 Kč.  

Jak evidovat majetek

Majetek, který pořídíte na firmu, evidujete na tzv. inventárních kartách. Zákon nestanovuje, jak přesně má inventární karta vypadat. Můžete ji vést i elektronicky. Do karty byste měli uvést alespoň tyto údaje:

  • datum pořízení
  • datum uvedení do užívání
  • vstupní cenu
  • inventární číslo
  • způsob odepisování a odpisovou skupinu
  • datum a způsob vyřazení  

Jak na inventarizaci

Každoročně také máte povinnost provádět inventarizaci – tedy kontrolu vašeho majetku. Inventarizaci musíte jako živnostník provést do 31. 12. daného roku. Zjišťujete skutečný stav majetku, ale také pohledávek a závazků. O inventarizaci musíte provést zápis. Ten archivujete stejně dlouho jako daňovou evidenci.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Evidenci majetku můžete vést v některém z účetních programů, nebo přímo ve speciálních programech určených k evidenci majetku.

Rady a tipy

  • Pro evidenci majetku si vytvořte vnitřní pravidla a zaměstnance, který je za evidenci zodpovědný.
  • Pokud si nejste jistí, jak majetek evidovat a odepisovat, poraďte se s účetní.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.