Daně a účetnictví
17. 5. 2024
3 min
Co mohu dát do nákladů
Jak správně uplatňovat náklady? Ve své evidenci je musíte rozlišovat na daňově uznatelné a neuznatelné. Mezi nimi je často tenká hranice: třeba v případě perlivé a neperlivé vody pro zaměstnance. Některé náklady zákon přímo specifikuje jako daňově neuznatelné. Přesto vám mohou pomoci snížit základ daně.
V tomto článku najdete
Které náklady jsou daňově uznatelné?
Náklady (výdaje) rozlišujeme na daňově uznatelné a daňově neuznatelné.
Všechny daňově uznatelné náklady musejí:
- Mít souvislost s vaším podnikáním – musejí sloužit k dosažení nebo udržení příjmů. Účetní si stěží dá do nákladů sbíječku. Pokud používáte např. notebook v práci i doma, do nákladů můžete dát pouze alikvotní část ceny.
- Být prokazatelné – fakturou, dokladem o zaplacení a dalšími podkladovými doklady.
- Být evidované – tedy zaznamenané ve vašem účetnictví nebo evidenci.
Typické daňově uznatelné náklady jsou:
- koupě materiálu a zboží
- pronájem provozovny včetně inkasa a služeb
- mzdové náklady
- kancelářské potřeby a vybavení (např. kancelářský papír, bloky a pera)
- služby účetních, právní poradenství. Náklady také musíte uplatňovat v roce, kdy jste výrobek nebo službu skutečně přijali.
Náklady, které mohou také být daňově uznatelné
- Reklamní předměty: drobné reklamní předměty (do 500 Kč), typicky tužky, hrníčky, přívěšky nebo diáře jsou daňově uznatelné. Musí však na nich být logo vaší společnosti. Předměty, které podléhají spotřební dani, nejsou daňově uznatelné (výjimku mělo do konce roku 2023 tiché víno).
- Pracovní oděvy: oděvy a pracovní pomůcky, které vaši zaměstnanci používají pouze k práci, jsou daňově uznatelné. Jedná se zejména o montérky a další pracovní oděvy. V případě triček nebo mikin jsou uznatelné pouze ty, které jsou označené logem společnosti.
- Neperlivá voda: pokud chcete zaměstnancům zajistit pitný režim, mějte na paměti, že z nápojů můžete uplatnit pouze neperlivou vodu. Ostatní nápoje, např. perlivou vodu, čaj nebo kávu uplatnit nemůžete.
- Pokuty a penále: do nákladů si můžete dát smluvní pokuty a penále, které jste uhradili. Pro sankce státních úřadů – např. finančního úřadu – toto pravidlo neplatí.
Daňově neuznatelné náklady a odpisy
Zákon také vyjmenovává náklady, které nejsou nikdy daňově uznatelné. Jedná se o:
- Výdaje na reprezentaci: pohoštění pro vaše zákazníky, pořádání vánočních večírků, jídlo nabízené zaměstnancům na pracovišti.
- Poskytnutí daru: není sice daňově uznatelné, jedná se však o odečitatelnou položku od základu daně (pokud splňuje určité podmínky). Vždy proto uchovávejte písemnou darovací smlouvu.
Některé daňově uznatelné náklady jsou rozloženy v čase. Pokud pořizujete hmotný a nehmotný majetek, nedáte ho do nákladů celý, ale odečítáte ho postupně po několik let pomocí tzv. odpisů. Výjimkou je drobný hmotný a nehmotný majetek (s pořizovací hodnotou do 80 000 Kč).
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Účetní programy (např. Money.cz, Pohoda) umí nejen zaznamenávat, ale mnohdy i digitalizovat a třídit vaše náklady. V případě, že vaše podnikání poroste, získáte tak nástroj pro rychlou a přehlednou evidenci nákladů. Nezapomeňte ale, že odpovědnost za správné zatřídění nákladů do daňově uznatelných leží jen na vás.
Rady a tipy
- Vždy si k nákladu schovávejte účtenky a další dokumenty.
- Sledujte aktuální předpisy. Pravidla pro uznávání nákladů se mohou měnit.
- Určit, který náklad je daňově uznatelný, může být velmi obtížné. Vždy závisí také na vašem konkrétním oboru činnosti. Pokud si nejste jistí, požádejte o konzultaci daňového poradce.
Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.
Pomohl vám tento článek?