články

3 základní chyby při budování značky

Marketing

21. 5. 2024

3 min

3 základní chyby při budování značky

Kdy je ta nejlepší doba na to začít budovat značku? Ideálně ještě dříve než prodáte svůj první produkt či službu. Spousta začínajících podnikatelů však práci se značkou odsouvá, protože vždyť se musí primárně soustředit na prodej... Jenže opak je pravdou! Přečtěte si, jakých častých chyb při budování značky byste se měli vyvarovat a jak moc vám mohou ublížit.

Nejčastější chyby při budování značky

Silná značka přitahuje nové zákazníky, buduje loajalitu těch stávajících a tím pádem zvyšuje zisky a posiluje svou pozici na trhu. Při budování značky se však podnikatelé často dopouští 3 nejčastějších chyb, které jim mohou v růstu zabránit. 

1. Neznalost cílové skupiny Klíčové je znát potřeby a přání svých zákazníků. Pokud neznáte svou cílovou skupinu a nechápete, co potřebuje, co ji zajímá a motivuje, riskujete, že vaše marketingové aktivity budou prodělečné, neosloví správné lidi a tím pádem ani nepovedou k úspěšnému prodeji. Na začátku podnikání je proto důležité udělat si alespoň základní průzkum trhu, kdy se zákazníků na důležité informace zeptáte přímo, nebo k tomu využijete dostupné online nástroje. 

2. Nedostatečné odlišení se od konkurence Podnikatelé často nedokážou vysvětlit, v čem jsou jejich produkty či služby jiné či lepší než u konkurence. Je potřeba najít přidanou hodnotu a konkurenční výhodu svých produktů a služeb a ty efektivně komunikovat zákazníkům.  Určitě nechcete, aby vaše značka byla v očích zákazníků vnímána jako generická či nepřitažlivá. S touto nálepkou by se vám totiž tržní podíl získával jen velmi těžko. Pokud firma nenabízí nic unikátního, často je nucena soutěžit v konkurenčním boji nejnižší cenou, což znamená i nižší ziskovost

3. Špatná komunikace se zákazníky Komunikace se zákazníky je základ. Naštěstí, dnes je díky sociálním sítím mnohem snadnější naslouchat potřebám své cílové skupiny a budovat si s ní vztahy. Komunikace se zákazníky by měla být pravidelná a konzistentní, a to jak z pohledu vizuálního stylu, tak obsahu a tonality.

Nezdařenou komunikací se zákazníky riskujete:  

  • Ztrátu důvěry: Pokud zákazníci mají dojem, že firma nenaslouchá jejich potřebám, nebo dostatečně neřeší jejich stížnosti, budou mít tendenci hledat jiné možnosti. 
  • Negativní pověst: Zákazníci mohou svou negativní zkušenost s firmou sdílet veřejně s ostatními, což může jméno firmy velmi poškodit. Obzvlášť pozor si dejte na vaše reakce na případné negativní recenze. 
  • Ztrátu zákazníků: Špatná komunikace se zákazníky může vést k odchodu stávajících zákazníků, a také odradit ty potenciální. To má přímý negativní vliv na růst a ziskovost firmy.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Základní průzkum trhu vám usnadní online nástroje jako Google Trends, Google Analytics nebo sociální sítě.
  • Sáhnout můžete také po portálu Atlas Čechů, kde jsou zajímavá data o dospělé populaci v ČR, která používá alespoň jednou za 3 měsíce internet, což je 83 % obyvatelstva ČR staršího 18 let.
  • Při tvorbě dotazníků vám poslouží aplikace Survio.

Rady a tipy

  • Investujte čas a úsilí do poznání cílové skupiny – Sledujte trendy, rozešlete dotazník či nabídněte potenciálním zákazníkům slevu nebo výhodu výměnou za jejich čas na rozhovor s vámi. 
  • Najděte svou jedinečnost a komunikujte vaši konkurenční výhodu – Hledejte odpověď na otázku: Proč měli zákazníci nakoupit zrovna u vás? 
  • Branding je důležitý – Na to, abyste byli pro lidi byli rozpoznatelní, potřebujete mít jasně definovanou značku a až poté unikátní a jednotný vizuální styl i komunikaci. 

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.