články

Jak budovat osobní značku na LinkedIn

Marketing

17. 5. 2024

5 min

Jak budovat osobní značku na LinkedIn

Jste na volné noze, nebo máte firmu a přemýšlíte, jak si zajistit stálý příliv nových zakázek, a mít tak stále na čem pracovat? Bez osobního marketingu se rozhodně neobejdete. Výběr komunikačních kanálů, prostřednictvím kterých můžete dát světu vědět o sobě i vaši práci, samozřejmě záleží na mnoha faktorech. Veškerou komunikaci spojenou s propagací vašich služeb nebo produktů však můžete vhodně podpořit dlouhodobým a vytrvalým budováním vaší osobní značky. Nejvíce vašich potenciálních obchodních partnerů se pohybuje právě na sociální síti LinkedIn.

Proč si pro budování značky vybrat právě LinkedIn?

Pokud ke svému podnikání potřebujete obchodní partnery, ať už zákazníky, dodavatele, nebo distributory, najdete je v hojném počtu na sociální síti LinkedIn.  Globálně čítá LinkedIn více než 1 miliardu uživatelů, v Česku je jich 2 600 000. Z tohoto množství pouze necelá 3 % uživatelů tvoří aktivně obsah*. Jestliže na LinkedIn začnete čímkoli pravidelně přispívat, půjdete výrazně vidět. Pokud vytrváte, máte šanci vstoupit do povědomí vašich potenciálních klientů nebo spolupracovníků. A od povědomí k leadům a novým byznysovým příležitostem už je to jen krok. *Data jsou z února 2024.

Co potřebujete k úspěšnému startu na LinkedIn

Osobní značku na LinkedIn budujete na svém osobním profilu. Jste tu sami sobě copywriterem. Lidé věří lidem, jejich osobní zkušenosti, ne firmám. Proto na osobním profilu pište vždy v 1. osobě jednotného čísla a vystupujte jako = jeden konkrétní člověk, ne jako MY = firma.

Co dělat na úplném začátku?

  • Upravte si informace a záhlaví ve vašem profilu
  • Rozšiřujte si cíleně síť spojení. Více než 500 spojení je ideální pro začátek publikaci obsahu. Nedělejte to však bezhlavě. Snažte se do sítě přidávat relevantní zákazníky, kteří by skutečně mohli vaše služby či produkty zakoupit. 
  • Pravidelně publikujte obsah, ideálně 2-3 posty týdně, ale nehoňte se za kvantitou za každou cenu. Pokud nemáte co přínosného publiku nabídnout, raději nepostujte.  
  • Zapojujte se do diskuzí. Nejen pod svými posty, ale i u dalších příspěvků. Vždy se však snažte do diskuzí přinášet přidanou hodnotu pro ostatní členy LinkedIn.  

Prodávejte tak, že vůbec neprodáváte

Na LinkedIn jsou nejúspěšnější ti, kteří přidávají autentický a zároveň hodnotný obsah. Nezapomínejte, že LinkedIn je pořád sociální síť, byť byznysově a profesně zaměřená. Proto zde lidé primárně nemají v plánu nakupovat, chodí sem hledat informace z oboru, inspiraci pro svou práci nebo aktuální profesní novinky. A také se chtějí bavit, diskutovat nebo jen tak relaxovat. LinkedIn funguje jako networking 24/7. Přijdete a navazujete nové kontakty, či rozvíjíte kontakty stávající. Tvoříte si tak kolem sebe aktivní publikum, které pak svými reakcemi pomáhá šířit váš obsah.

Ukazujte, co děláte a jak řešíte problémy svých zákazníků

Jak tedy na LinkedIn přitáhnout potenciální zakázky? Ukazujte, co děláte a jak pracujete. A také postupně představte řešení, kterými obvykle pomáháte svým zákazníkům. Buďte konkrétní, uvádějte příklady. Pokud váš produkt nebo služba vyřešil nějaký problém vašeho klienta, je nasnadě, že někdo další má podobnou potíž a bude s ní dřív nebo později potřebovat také pomoci. A v okamžiku, kdy jeho problém přeroste určitou mez, poptá vás. Protože už vás zná z vašeho obsahu, protože ví, co děláte a jak mu můžete být užiteční.

Vaše tvář podporuje vaši osobní značku

Nebojte se svému obsahu na LinkedIn dát taky svou tvář. Buďte co nejvíce sami sebou, na nic si nehrajte. Lidé to ocení. Nesnažte se, aby vás každý měl rád. Pomůže vám to vytvořit si osobnější vazby s potenciálními klienty. Navíc tím, že si lidé váš obsah spojí s vaší tváří a potažmo s vaší celkovou osobností, je pravděpodobné, že při rozhodování o tom, jakého dodavatele konkrétní služby zvolí, bude tento prvek hrát důležitou roli. Přece jen: lépe se spolupracujete s někým, koho už tak trochu “znáte” a je vám sympatický. 

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • LinkedIn existuje nejen ve verzi pro desktop, ale má také aplikaci do mobilu. Pokud si ji stáhnete, budete vždy v obraze a můžete odpovídat na dotazy u svých postů téměř okamžitě.

  • Pro pravidelnou publikaci využijte tzv. plánovací nástroje. LinkedIn má sice už poměrně pokročilý vlastní planner, ale hezkou sadu funkcí nabízí také Buffer nebo Kontentino.

  • Skvělým nástrojem je také Authored Up, který funguje jako rozšíření pro desktop. Vyzkoušet si ho můžete zdarma. Základní členství není drahé a vyplatí se. V této aplikaci přesně vidíte, jak budou vaše posty vypadat ještě předtím, než je publikujete. Posty si zde můžete také plánovat a k dispozici máte přehledné a poměrně podrobné statistiky ke svým publikovaným  postům.

  • Praktickým pomocníkem pro tvorbu vizuálně zajímavých postů je free nástroj Authored Up Staircase generator. Napíšete si posty v podobě bodových seznamů a aplikace vám jednotlivé body seřadí podle délky řádků. Vytvoříte tak opticky atraktivně strukturovaný post.

  • S jednoduchou, a přitom nepřehlédnutelnou grafikou vám pomůže Canva. Máte zde k dispozici sadu nástrojů, které vám tvorbu grafiky maximálně usnadní. Přichystáte si tu nejen klasické obrázky, ale také několikastránkové dokumenty, které na LinkedIn velmi dobře performují. Canva má ve své výbavě také tzv. magic funkce, které jsou založené na AI technologii. Snadno tak odstraníte pozadí z fotky, vyměníte na fotce jeden předmět za druhý, rozšíříte fotku i za její původní hranice a spoustu dalšího. Když se ale rozhodnete dělat si grafiku svépomocně, vždy je tady riziko, že výstup může působit až příliš amatérsky. Na začátku to možná vadit nebude, ale později je lepší zvážit zapojení zkušeného grafika.

  • Chcete jít při přípravě obrázků ještě jednodušší cestou? Vygenerujte si vizuály pro svůj obsah pomocí AI. Ideálním pomocníkem může být Chat GPT4 od Open AI, kde obrázky vytvoří na základě vašeho písemného zadání technologie DALL-E.

Rady a tipy

  • Netlačte na prodej. Soustřeďte se na budování povědomí o sobě, své značce a své službě nebo produktu. 
  • Buďte srozumitelní a konkrétní, myslete na to, aby vám rozuměla vaše cílová skupina.
  • Ukazujte, co děláte a přinášejte řešení na problémy svých zákazníků.
  • Inspirujte ostatní, sdílejte osobní nebo emotivní příběhy.
  • Pište kratší a přehledně strukturované posty.
  • Účastněte se života v komunitě, diskutujte s ostatními uživateli.
  • Nedělejte ze sebe, něco, co nejste. Buďte maximálně autentičtí.
  • Tvořte užitečný obsah, dávejte přidanou hodnotu. 
  • Pokud nemáte co říct, nepište ten den raději nic.
  • Nepouštějte se do kontroverzních diskuzí, nebuďte hádaví nebo arogantní, můžete si tak výrazně poškodit své dobré profesní jméno.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.