Marketing
21. 5. 2024
3 min
Jak začít s budováním značky
Pro dnešní dobu hyperkonkurence je budování značky klíčové. Budování značky představuje běh na dlouhou a poměrně náročnou trať. Vaším cílem na této cestě je vybudovat značku silnou a ziskovou. Značka by měla být také dostatečně konkurenceschopná, dobře odlišitelná od jiných značek v segmentu a rovněž snadno dostupná pro vaše zákazníky, ať už fyzicky, tak mentálně.
V tomto článku najdete
Co to znamená budovat značku?
Budování značky je soubor mnoha vzájemně provázaných činností. Významnou roli v tomto komplexu hraje rozpoznatelnost. Značka musí být rozpoznatelná na první dobrou, nesmíte zapadnout do šedi trhu. Značku nelze budovat, jako když hrajete tetris, je to neustálý boj o pozornost, kdo zapadne, zmizí. A možná nenávratně.
Jaká jsou základní pravidla pro budování úspěšné značky?
Klíčem k odpovědi na tuto otázku není nikdo jiný než váš zákazník. Ten vás musí ve správný moment zaregistrovat, poznat a následně si na vás ve vhodný okamžik (tedy nejčastěji před nákupem) vzpomenout. Značku primárně stavíte proto, aby u vás lidé nakupovali, ne abyste byli za hvězdu. Pro začátek pracujte s modelem 3B: byznys, brand a branding. To, jak nad svou značkou přemýšlíte, tzv. brand mindset, výrazně ovlivňuje výslednou podobu vaší značky.
Jak začít s brandigem?
Na začátku by měl být jednotný směr značky. Chcete budovat lovebrand? Nesmysl. Lovebrandem se značka nerodí, ale může se jim stát, a to na základě svého chování a působení na trhu. Dobrá značka se odlišuje od jiných, má snadno rozpoznatelný a zapamatovatelný název a přesně ví, na koho cílí.
K budování značky potřebujete konkrétní a jasnou strategii. Především si ujasněte, co od své značky očekáváte: jaké máte cíle, plány, sny a vize? A odpovězte si také na další otázky: proč jste značku založili? Jaké máte hodnoty? Za co bude vaše značka bojovat a jaké bude její poslání? A nezapomeňte: branding není o tom, kým jste, ale kým se stanete v hlavách zákazníků.
Proč myslet na zákazníky až v první řadě?
Váš zákazník je to nejdůležitější co máte. Ať chcete nebo ne, toto rčení stále platí. A v naší rychlé digitální době možná více, než kdykoli předtím. Proto jsou zákazníci vždy jedním z nosných pilířů vaší brandové strategie. Protože právě oni vám budou dávat peníze. A než se tak rozhodnou, musí vás mít rádi a věřit vám. Opět si pokládejte otázky: Co je pro vaše zákazníky důležité? Co pro ně jako značka znamenáte? Jak se u vás cítí? Podle čeho vás bezpečně poznají? Kdo vlastně jsou vaši zákazníci a jak se k nim dostanete?
Jak se odlišit od konkurence?
Žádná značka není pro všechny, ani ta vaše nebude. Uprostřed dravé konkurence to nemůžete nechat náhodě. Buď se odlišíte nebo splynete. Co vás odliší?
-
Název: Projděte si názvy svých konkurentů. Myslete přitom i na možnou budoucí expanzi.
-
Brand symboly: Sem patří výběr barvy, sloganu, vizuálu nebo maskota. Vše by mělo být snadno zapamatovatelné.
-
Problémy, strachy a představy vašich zákazníků: Co proti nim vaši konkurenti dělají/ nebo nedělají a v čem máte na tyhle zákaznické potíže lepší řešení?
Rady a tipy
- Nevymýšlejte originální byznys. Potřebujete „jen“ originální značku.
- Dávejte si reálné cíle, nejčastěji se pracuje na rozpoznatelnosti, známosti a ziskovosti. Mít za cíl stát se lovebrandem je nesmysl.
- Nedávejte předmět podnikání do názvu značky. Žádná zákonná povinnost vám to nepředepisuje. Toto je při brandingu nejčastější chyba.
- Při volbě názvu buďte opatrní a pozorní. Projděte si ochranné známky a obsazené domény.
- Pamatujte si, že při tvorbě brand symbolů méně znamená více. Nepotřebujete tři slogany, ani 7 barev.
- Zpracujte poutavě příběh vaší značky: příběhy mají stále ohromnou sílu.
- Formulujte jasně a konkrétně hlavní myšlenku vaší značky: co děláte a proč by měli zákazníci chtít právě vás.
- Vyberte si vhodné marketingové kanály, prostřednictvím kterých bude vaše značka promlouvat k zákazníkům.
Pomohl vám tento článek?