články

Jak na průzkum trhu s minimálními náklady

Zahájení podnikání

21. 5. 2024

3 min

Jak na průzkum trhu s minimálními náklady

Podnikání je od začátku spojené s řadou zásadních rozhodnutí. Abyste se dokázali rozhodovat správně, potřebujete kvalitní informace. Bez nich byste „stříleli naslepo“ a o vašem úspěchu či neúspěchu by z velké části rozhodovala náhoda. Zdrojem potřebných informací může být průzkum trhu. Poradíme vám, jak na něj.

Co je průzkum trhu a kdy ho využijete?

Průzkum trhu je proces, při kterém se snažíte získat důležité informace o svých současných nebo potenciálních zákaznících, o konkurenci a o obchodních příležitostech.

Využijete ho třeba v následujících situacích:

  • Plánujete, že začnete podnikat
  • Chcete na trh uvést nový produkt nebo službu
  • Rádi byste svůj produkt nebo službu vylepšili
  • Chystáte se expandovat
  • Cítíte, že zaostáváte za konkurencí, a chcete vědět proč

Průzkum trhu vám dá odpovědi na klíčové otázky, jako například: Co nabízí konkurence a jakou má cenovou politiku? Jsou s ní zákazníci spokojení? Co je pro mé potenciální klienty důležité? Kde je mám oslovit?

Jak si průzkum trhu udělat nízkonákladově?

Velké firmy platí za průzkumy trhu i desítky milionů korun. To ale nemusí být váš případ. Základní průzkum trhu si zvládnete udělat i sami a nemusíte se kvůli tomu zadlužit. Je ale dobré postupovat systematicky. Máme pro vás několik tipů:

  1. Začněte sekundárním průzkumem. Může to znít jako paradox, ale je to tak. Při sekundárním průzkumu trhu zkoumáte veřejně dostupné zdroje (statistiky, informace o konkurenci apod.), případně vlastní data o zákaznících.
  2. Řekněte si o nezaujatý pohled zvenčí. Podnikatelské nadšení může člověka zaslepit. Proto poproste o názor své kolegy, odborníky nebo poradce. Můžete se zeptat i svých stávajících zákazníků, sledujících, fanoušků nebo komunity.
  3. Pokračujte s primárním průzkumem. Jde o průzkum přímo „v terénu“, který může mít podobu pozorování, dotazování nebo třeba A/B testování.
  4. Využijte dotazníky. Je to jedna z nejefektivnějších forem primárního průzkumu. Vytvořit on-line dotazník je levné a rychlé. Než se ale pustíte do jeho tvorby, definujte si, proč vlastně průzkum děláte, jaké informace chcete získat a jaké hypotézy si chcete potvrdit.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Dotazníky pro průzkum trhu můžete vytvořit například pomocí Google Forms (kompletně zdarma) nebo SurveyMonkey (většina funkcí placená). Pokud s Google Forms začínáte, může se vám hodit stručný videonávod.
  • Na stránkách Survio.com najdete řadu šablon pro vytvoření dotazníku zdarma.
  • Můžete také vytvořit kvíz, díky kterému své potenciální klienty lépe poznáte. Kromě zmíněných Google Forms můžete využít např. nástroje Tryinteract nebo Fyrebox
  • Pro průzkum trhu můžete skvěle využít sociální sítě, např. skupiny na Facebooku, ve kterých se sdružuje vaše cílová skupina. O zpětnou vazbu můžete poprosit třeba ve skupině pro podporu podnikatelů Společně nahoru

Rady a tipy

  • Na otázku, jestli je o váš produkt nebo službu vůbec zájem, vám nejlépe odpoví průzkum prodejem.
  • Na přípravě dotazníku si dejte záležet. Než ho pošlete do světa, otestujte ho na menším počtu respondentů a vychytejte nedostatky. (Je některá otázka matoucí? Příliš návodná? Nesrozumitelná?)
  • Pokud to jde, respondenty za vyplnění dotazníku odměňte – třeba zajímavou slevou.
  • Při průzkumu trhu vždycky pamatujte na ochranu osobních údajů.
  • Pro sekundární průzkum trhu (tj. průzkum „od stolu“) využijte veřejně dostupné statistiky Českého statistického úřadu.
  • Pokud chcete své konkurenci nahlédnout „do kuchyně“, vyzkoušejte mystery shopping, tedy nákup konkurenčních produktů nebo služeb. Buďte přitom všímaví a nebojte se ptát.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.