články

Jak na průzkum trhu

Podnikatelské dovednosti

21. 10. 2024

4 min

Jak na průzkum trhu

Kvalitní průzkum trhu vám pomůže zmapovat konkurenční prostředí a ujasnit si, kdo je vaším skutečným zákazníkem. Díky tomu dokážete nejen minimalizovat rizika spojená se startem podnikání, ale také pomocí přesného zacílení zvýšit svoje šance na úspěch.

K čemu slouží průzkum trhu

Průzkum trhu vám přinese odpovědi na základní otázky, například co od vašeho produktu zákazníci očekávají, kde doposud nakupují, jak a kde je oslovit nebo co je přiměje nakoupit zrovna u vás.

Průzkum trhu vám také pomůže vysledovat trendy v oboru nebo identifikovat případné obchodní partnery. Zjistíte, s kým vaše konkurence spolupracuje nebo na jakých akcích se potenciální obchodní partneři setkávají. Při průzkumu trhu proto do dotazníků nebo rozhovorů nezapomeňte zahrnout také otázky, které vám pomohou získat doporučení na dobré obchodní partnery.

Jak se liší primární a sekundární průzkum

Při primárním průzkumu si otázky určujete sami, případně ve spolupráci s odborníkem. Výstupem jsou originální data, která nejsou jinde k dispozici. Výsledky se dají použít pouze pro daný konkrétní výzkum.

Sekundární průzkum využívá už existující data z volně přístupných databází nebo zdrojů. Tato data získáte poměrně snadno, ale mají obecnější charakter. Nejvhodnější je začít právě sekundárním průzkumem, protože je jednodušší. Čerpat můžete například z volně přístupných databází, ekonomických ročenek nebo ze zpravodajských serverů. Prozkoumejte také konkurenci nebo firmy působící na podobném trhu.

Získané obecné informace doplňte konkrétními údaji z primárního průzkumu. Ten může mít podobu kvantitativního výzkumu (například formou dotazníku nebo pozorování, kde výstupem jsou grafy a tabulky), nebo kvalitativní (obvykle formou telemarketingu nebo skupinových rozhovorů, kdy výsledkem jsou citace, obrázky, schémata apod.).

K nejrozšířenějším formám patří průzkum trhu pomocí dotazníku. Nejoblíbenějším typem, hlavně kvůli rychlosti zpětné vazby, jsou online dotazníky. Nejprve si sepište, na co chcete znát odpovědi nebo jaké hypotézy potřebujete ověřit či vyvrátit. Čím budou vaše otázky promyšlenější, tím lepší informace získáte.

Co byste si měli zjistit o konkurenci

U své konkurence byste měli prozkoumat například:

  • cenovou politiku,
  • unikátní konkurenční výhodu,
  • portfolio nabídky,
  • nabízené služby,
  • distribuční kanály,
  • formu propagace,
  • image značky.

Abyste zjistili, jak váš konkurent funguje a jak se zákazníkem komunikuje, zkuste u něj sami nakoupit. Tato forma testování se nazývá mystery shopping.

Proč potřebujete znát cílovou skupinu

Znalost vašich potenciálních zákazníků vám umožní identifikovat konkrétní cílové skupiny. Díky tomu budete vědět, jak s danou skupinou komunikovat, co a jakým způsobem nabízet. Informace můžete čerpat z veřejných databází nebo z primárního výzkumu. U primárního výzkumu je důležité dobře vybírat respondenty, aby byli z hlediska cílové skupiny reprezentativní. 

Cílovou skupinu můžete definovat podle:

  • demografických údajů – pohlaví, věk, vzdělání,
  • geografie – místo, kde žije (město nebo vesnice),
  • socio-ekonomie – životní úroveň, výše příjmů,
  • chování – jak nakupuje,
  • psychologie – životní styl, co ji trápí.

S určením cílové skupiny vám pomohou persony. Persona je profil člověka, který bude vaším zákazníkem. Určíte si její jméno, příjmení, věk, pohlaví, rodinný stav včetně počtu dětí, kde bydlí a čím se živí. Definujete její příjmy, zájmy, potřeby, problémy, životní styl, každodenní stereotypy, způsoby komunikace, způsoby získávání informací, způsob trávení volného času.

Díky definování cílové skupiny budou vaše marketingové aktivity i výdaje efektivnější. Oslovíte lidi, které vaše nabídka opravdu zajímá, a zvýšíte pravděpodobnost nákupu. Znalost cílovky vám také umožní správně nastavit ceny, připravit efektivní propagaci a nabízet produkty, o které je skutečný zájem.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Zdrojem pro sekundární průzkum mohou být například volně přístupné databáze Českého statistického úřadu.

  • Jednoduchý dotazník si snadno vytvoříte například přes Survio.

  • Pokročilým nástrojem pro reporting a analýzu trhu s numerickou a váženou distribucí je třeba Market Meter

  • Aplikace WebMedea získává marketingové informace z českého internetu a provádí jejich analýzu. 

  • Plánovač klíčových slov od Google umožňuje zkoumat vyhledávací trendy i relevantní klíčová slova a pochopit, co lidé na internetu vyhledávají.

  • Průzkum trhu není jednorázovou záležitostí. Provádějte ho pravidelně a upravujte podle nových trendů, změn v chování zákazníků a vývoje na trhu.

  • Nedělejte závěry na základě izolovaných dat. Snažte se posuzovat data a trendy v kontextu.

  • Udržujte otevřený dialog se zákazníky, sbírejte zpětnou vazbu a vyvíjejte své produkty nebo služby podle potřeb trhu.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.