články

Jakou sociální síť si vybrat při podnikání

Marketing

17. 5. 2024

3 min

Jakou sociální síť si vybrat při podnikání

V dnešní digitální éře se sociální média stala nepostradatelnou součástí marketingového mixu. Když se však jako začínající podnikatel máte rozhodnout, na kterou sociální síť se zaměřit, může to pro vás být oříšek. Poradíme vám, na základě čeho vybírat a jak správu sítí zvládnout jako profesionál.

Sociální sítě podle druhu byznysu

Marketing na sociálních sítích je časově náročná disciplína. Pokud jste malý podnikatel a sociální média si spravujete sami, nebo na ně máte jednoho externistu, začněte raději zlehka nepřepalte start.

Pokud vstupujete do B2B segmentu, tedy vašimi zákazníky jsou jiné firmy, rozhodně by ve vašem marketingovém mixu neměl chybět LinkedIn. Jde totiž o nejvýkonnější platformu pro generování B2B kontaktů. I na Facebooku však najdete silné B2B podnikatelské skupiny, do kterých určitě stojí za to patřit. 

Pokud jsou vašimi zákazníci koncoví spotřebitelé, tedy se pohybujete v B2C segmentu, spíš by vás mohl zajímat Facebook či Instagram. Pokud máte vizuálně zajímavý produkt nebo službu, nebojte se využít formát krátkých videí, který frčí na Instagramu a TikToku.

Pokud je vaším oborem architektura, umění, bytový design či móda a chcete svou cílovou skupinu inspirovat vašimi návrhy, relevantní pro vás můžete být například i Pinterest.

Co vzít do úvahy při výběru sociální sítě?

Když se budete rozhodovat, na kterou sociální síť se zaměřit, vezměte v potaz následující faktory:

  1. Kam chodí vaše cílová skupina – Důležitou roli samozřejmě sehrávají preference zákazníka. Zbytečně budete psát příspěvky na LinkedIn, když vaše publikum bude trávit hodiny denně prohlížením krátkých videí na Instagramu. Udělejte si základní průzkum trhu a myslete na faktory jako věková skupina, zájmy, demografické údaje a chování vaší cílové skupiny.
  2. Zvažte typ obsahu – Jaký obsah plánujete sdílet? Různé sociální sítě mají různé formáty a funkce. Facebook je skvělý pro sdílení delších textových příspěvků a odkazů na webové stránky, zatímco Instagram či TikTok se zaměřuje na vizuální obsah a krátké videa. Video obsah všech formátů patří také na YouTube. Twitter je platformou pro rychlé a stručné zprávy, zatímco LinkedIn je vhodný pro profesionální obsah a B2B komunikaci. Pokud jste freelancer a vaše osobní značka je to, co prodává, rozhodně mějte v hledáčku LinkedIn.
  3. Vydejte se na průzkum ke konkurenci – Nemusíte chodit daleko, stačí ke konkurenci. Podívejte se na jakých sociálních sítích je aktivní, jak se jí tam daří a jakým obsahem přispívá. To vám může poskytnout nápady a ukázat, kde je vaše cílová skupina již přítomna.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Aplikace na plánování obsahu – Plánování obsahu a pravidelnost příspěvků jsou klíčové pro udržení angažovaného publika. Každá sociální síť má své optimální časy pro zveřejňování obsahu. Nastavte si časový harmonogram, který vám umožní dosáhnout maximálního dosahu a interakce. Využít můžete plánování v rámci sociálních sítí. Pokud však chcete plánovat obsah na více sítí najednou, budete potřebovat externí digitální nástroje jako například Kontentino, Buffer, ContentCal či Loomly.

  • Grafika a videa – Právě sociální sítě mají na svědomí, že graficky design a tvorba videí se stávají častou zručností i běžných smrtelníků. Aplikace jako Canva nebo InShot jsou velmi intuitivní a váš obsah povýší na úplně jiný level. Pokud však nemáte grafické cítění, nebo si účel výstupu vyžaduje profesionální zpracování, raději tvorbu vizuálů delegujte na zkušeného grafika. 

Rady a tipy

  • Mějte na paměti, že správa sociálních médií může být náročná. Zvažte, kolik času a zdrojů jste tomu schopni věnovat a pamatujte, je lepší být aktivní a úspěšní na jedné síti, než podprůměrný na několika sítích.
  • Sociální média jsou živé. Buďte připraveni na změny v algoritmech, trendech a očekáváních uživatelů. Flexibilita a schopnost rychle reagovat na nové situace jsou pro úspěch klíčové. Neměňte přitom svou značku nebo obsahovou strategii. Buďte autentičtí a konzistentní v tom, co děláte.
  • Nezapomínejte na analýzu výsledků. Věnujte pozornost metrikám, jako jsou dosah, angažovanost, konverze a návratnost investic. Zmiňované metriky pohodlně vyčtete z analytiky sociálních sítí, nebo z pokročilejších aplikací pro správu sociálních sítí.
  • Aktivní interakce s vaším publikem je důležitá pro budování vztahů. Odpovídejte na komentáře, sledujte zpětnou vazbu a zapojujte se do diskuzí.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.