články

Základní specifika nejpoužívanějších sociálních sítí u nás

Marketing

17. 5. 2024

5 min

Základní specifika nejpoužívanějších sociálních sítí u nás

Sociální sítě jsou pro firmy i podnikatele skvělou příležitostí, jak oslovit zákazníky. Nemusíte být všude – stačí vybrat dvě až tři, na kterých budete pravidelně publikovat kvalitní obsah. Nevíte, podle čeho vybrat? Pomůžeme vám se v sociálních sítích zorientovat.

Než začnete vybírat, položte si několik otázek: Je váš produkt vizuálně atraktivní, nebo ho spíše dokážete přiblížit pomocí odborných, vzdělávacích příspěvků? Kdo je vaše cílová skupina a na jakých sociálních sítích se nejčastěji vyskytuje? Jste schopni dlouhodobě vytvářet kvalitní videa, zajímavé grafiky, textové příspěvky, nebo poutavé fotografie produktů?

Tyto otázky vám pomohou zúžit výběr. Která sociální síť pro vás tedy bude nejvhodnější? 

Facebook

S Facebookem má podle průzkumů zkušenost 9 z 10 Čechů starších 15 let a je na něm asi 6 milionů českých uživatelů. Nejčastěji ho navštěvuje věková skupina od 30 do 45 let, která na něm tráví také nejvíce času. 

Typ příspěvků: Obsah vhodný na Facebook by měl být především informačně hodnotný, interaktivní a zábavný. Mezi nejoblíbenější formáty na Facebooku patří Stories. Propagaci na Facebooku můžete rozšířit o reklamní zprávy na Messengeru, které se dostanou i k lidem, kteří nepoužívají Facebook, ale pouze Messenger. 

Instagram

Mladší lidé dávají přednost vizuálnímu obsahu, který je pro ně přitažlivější. U nás má Instagram přes 3 miliony uživatelů a nejpočetnější věkovou skupinou jsou lidé mezi 18 až 35 lety. Instagram je vhodný pro firmy, jejichž produkty nebo služby lze prezentovat prostřednictvím obrázků.

Typ příspěvků: Instagram je ideální pro sdílení atraktivního vizuálního obsahu, jako jsou kvalitní fotografie produktů, inspirativní obrázky, Stories nebo Reels. Příběhy na Instagramu si zobrazuje 88 % uživatelů do 30 let, a jde tedy o velmi efektivní formát. Kromě sdílení videí a fotografií svých produktů na Instagramu mohou značky také přímo zboží prodávat.

LinkedIn

LinkedIn je určený primárně pro profesionály a podnikatele. Je vhodný pro firmy, které chtějí budovat obchodní vztahy a prezentovat se jako odborníci ve svém oboru. LinkedIn je vhodný pro sdílení obsahu spojeného s profesním rozvojem, podnikáním a odbornými znalostmi.

Typ příspěvků: Komunikace na LinkedInu by měla být formálnější a profesionálnější. Pokud chcete přilákat pozornost uživatelů, měli byste pravidelně sdílet novinky, trendy, zkušenosti a zajímavé tipy z oblasti, ve které podnikáte. LinkedIn je oblíbeným marketingovým nástrojem také v oblasti B2B, přičemž zde můžete získávat, vyhledávat i kontaktovat potenciální klienty.  

Platforma X (dříve Twitter)

Podle statistik bylo v roce 2021 na tehdejším Twitteru zhruba 390 000 Čechů. Kromě novinářů, politiků a veřejně známých osobností zde převládají uživatelé z generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1996 a 2009. Tyto uživatele zajímají například technologie, sociální otázky, životní prostředí, politika nebo hudba.

Typ příspěvků: Příspěvky mají délku omezenou na maximálně 280 znaků, s předplatným X Premium můžete napsat až 25 000 znaků. Příspěvky bývají stručné, aktuální, rychlé, doporučuje se také občas přesdílet relevantní posty jiných uživatelů. Na této platformě bývají hojně sledované firmy podnikající v oblasti IT, médií nebo marketingu.

YouTube

YouTube je nejoblíbenější platformou na sdílení videí na světě. Aktuálně zde má účet 2,3 miliardy lidí a v České republice má zkušenost s touto sítí 96 % uživatelů internetu. Typický uživatel YouTube je ve věku od 13 do 35 let.

Typ příspěvků: YouTube je vhodný pro vytváření videí, která informují, baví nebo edukují. Můžete natáčet videa o produktech, ale také návody a videa ze zákulisí firmy. Na YouTube máte možnost si zaplatit hned několik videoreklam, které mají poměrně velký dosah. 

TikTok

Tato sociální síť cílí zejména na mladé – ve věku do 30 let s ní má zkušenost 50 % Čechů. TikTok je sociální síť zaměřená na krátká kreativní, hravá a zábavná videa s doprovodným zvukem v pozadí. Obsah na TikToku je různorodý a prostřednictvím této sociální sítě můžete šířit povědomí o své značce bez vysokých nákladů.

Typ příspěvků: TikTok můžete využít na výzvy, vtipné skeče nebo ukázky produktů. Komunikace na TikToku by měla být zábavná, autentická a neformální. Úspěchu na TikToku dosahují firmy, které se inspirují novinkami a reagují na ně. 

Pinterest

Pinterest je vizuální platforma, na které si uživatelé mohou ukládat inspirativní obrázky a videa na své virtuální nástěnky. V České republice mělo podle údajů z roku 2021 Pinterest více než 1,2 milionů uživatelů, přičemž většinu tvoří ženy.

Typ příspěvků: Pinterest je vhodný pro sdílení vizuálního obsahu, jako jsou fotografie produktů, kreativní nápady, recepty a kutilské projekty. Klíčové jsou kvalitní obrázky a popisky. Tato sociální síť je vhodná především k propagaci kreativců a firem, které mají vizuálně zajímavé produkty. U nás se na Pinterestu daří zejména módním a designovým značkám.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Buffer umožňuje plánovat příspěvky na různé sociální sítě, nabízí také analýzy a sledování výkonu.
  • Canva je online nástroj pro tvorbu vizuálního obsahu, jako jsou grafiky, videa, karusely a další. 
  • HubSpot nabízí širokou škálu nástrojů pro automatizaci marketingu, včetně automatizace sociálních médií, e-mailů a správy obsahu.
  • Lafluence je platforma, která sdružuje influencery z Česka a Slovenska a propojuje je se značkami.
  • Google Analytics je nástroj pro sledování webového provozu, který poskytuje informace o tom, jak sociální média ovlivňují provoz na vašem webu.

Rady a tipy

  • Používejte kvalitní fotky a grafiku, protože vizuální obsah je na sociálních sítích velmi důležitý.
  • Zapojujte relevantní hashtagy, které zvýší dosah vašich příspěvků a pomohou lidem najít váš obsah.
  • Pravidelně monitorujte a vyhodnocujte výkon vašich příspěvků a kampaní. 
  • Snažte se publikovat víc hodnotného obsahu než reklamy.
  • Na případnou negativní reakci odpovídejte zdvořile a snažte se ji chápat jako příležitost ke zlepšení.
  • Komunikujte s publikem, odpovídejte na komentáře, budujte vztahy.
  • Sdílejte různorodý obsah – informace, zábavu, vzdělávání a inspiraci.
  • Sdílejte odkazy na váš web nebo blog, abyste přivedli návštěvníky na své webové stránky.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.