články

Jak na kvalitní zákaznický servis

Podnikatelské dovednosti

26. 6. 2025

3 min

Jak na kvalitní zákaznický servis

Možná jste to už zažili. Při nebo po nákupu produktu či služby se vyskytl problém a vy jste museli kontaktovat zákaznický servis. Jenže osoba na druhé straně byla otrávená, komunikace se zbytečně vlekla... Pokud se podobným negativním zkušenostem u svých klientů chcete obloukem vyhnout, držte se těchto zásad, které vám pomohou zajistit kvalitní zákaznický servis.

Co je úkolem zákaznického servisu

Pozitivní zákaznická zkušenost je základním předpokladem loajality zákazníkůbudování dobrých vztahů s nimi. Důležitou roli v tom sehrává zákaznický servis, kterého úkolem je především rychlé, hladké a proaktivní řešení problémů zákazníků. Na to je důležité problém zákazníka správně pochopit a nabídnout mu co nejsnadnější řešení. To vše ve znamení příjemné atmosféry a pozitivně laděné komunikace.

6 zásad pro kvalitní zákaznický servis

Pokud vám záleží na kvalitním zákaznickém servisu, zde je několik klíčových doporučení a postupů, na které byste ve své firmě měli dbát:

1. Reagujte rychle a efektivně

Zákazník s problémem bývá netrpělivý. Pokud chcete zanechat dobrý dojem, postarejte se o to, aby, vaše zákaznická podpora byla pro zákazníky snadno dostupná přes různé kanály – tedy přes telefon, e-mail, nebo sociální média či chatovací aplikaci. Nejlépe uděláte, pokud vymezíte přesné časové limity pro reakci na dotazy zákazníků, a také konkrétní hodiny, kdy vás na lince zastihnou. 

2. Investujte do vzdělávání a tréninku

Je důležité, aby vaši kolegové na zákaznické podpoře měli vždy nejaktuálnější informace o produktech a službách či interních postupech. Investice do tréninku komunikačních dovedností a empatie vašeho týmu pomohou nejen zlepšit zákaznickou zkušenost, ale také chránit vaše zaměstnance před zbytečným stresem.

3. Ke každému klientovi přistupujte individuálně

Individuální přístup docílíte třeba tím, že budete zákazníky oslovovat jménem a komunikaci s nimi personalizujte na základě jejich historie a preferencí. K tomu vám pomohou interní data o zákaznících například v CRM systému.

4. Buďte proaktivní

Nejlepší způsob, jak problémy řešit, je jim předcházet. Proto hledejte způsoby, jak zákazníky včas a dobře informovat o tom jak postupovat, například prostřednictvím sekce nejčastější otázky přímo na webu, či pomocí různých návodů. Nenechávejte zákazníky čekat, až se objeví problém. Buďte proaktivní v poskytování informací, které mohou potřebovat, například FAQ, tutoriály a návody.

5. Snadné řešení problémů

Řešení problému si často vyžaduje spoustu zbytečných úkonů na straně zákazníka. Proto se snažte proces co nejvíce digitalizovat a zjednodušit, a také minimalizovat počet kroků, které po zákazníkovi chcete. Spoustu z nich totiž už dávno máte, jen je potřeba lépe sdílet informace s jinými odděleními. 

6. Usilujte o transparentnost

Transparentnost se cení. Kdybyste byli v kůži zákazníka, jistě byste ocenili, kdyby vás klientské centrum informovalo o krocích či případném zpoždění řešení vašeho problému. 

Jak vám mohou pomoci digitální nástroje

  • Software pro zákaznický servis se propojuje s různými komunikačními kanály včetně e-mailu, telefonu, live chatu, sociálními médii či aplikacemi pro zasílání zpráv. Když vás zákazník kontaktuje, systém (jako například LiveAgent a jiné) k jeho dotazu automaticky vytvoří lístek a přiřadí jej konkrétnímu zaměstnanci či oddělení. Pokud zákazník použije kanál v reálném čase, systém upozorní zaměstnance podpory na příchozí hovor či zprávu v chatu, aby mohli okamžitě reagovat.

  • Pohled na historii zákazníka napříč celou firmou a všemi odděleními vám zaručí efektivní a rychlou reakci na potřeby a problémy zákazníků. S tím vám pomůže CRM systém, díky kterému můžete evidovat důležité poznámky ohledně životního cyklu zákazníka, jeho předchozích nákupů, reklamací a jiných interakcí s vaší firmou. Sáhnout můžete třeba CRM systémy jako jsou Pipedrive, Hubspot, Raynet či Salesforce.

Rady a tipy

  • Pravidelně zjišťujte zpětnou vazbu od zákazníků a přijímejte ji jako příležitost k vylepšení, nikoli jako kritiku.
  • Ověřte si kvalitu svého zákaznického servisu prostřednictvím metody mystery shopping, kdy se budete vydávat za zákazníka s fiktivním problémem.
  • Udržujte své klienty informované o relevantních novinkách, změnách nebo speciálních nabídkách, abyste se vyhnuli zbytečným dotazům.
  • Dobře dohledatelné a vypracované odpovědi na nejčastější otázky zákazníků online odbřemení vaše kolegy na zákaznické lince. 

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.