články

Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky

Legislativa a úřady

17. 5. 2024

2 min

Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky

Možná vám obchodní podmínky připadají jako zbytečná byrokracie a nejradši byste si je prostě odněkud zkopírovali. Chápeme. Ve skutečnosti jsou ale užitečným nástrojem, který vám může zjednodušit podnikání a ušetřit vám spoustu nervů a starostí.

Jsou obchodní podmínky povinné?

Stručně řečeno, nejsou. Přesto vám ale můžeme vřele doporučit, abyste je používali, protože vám výrazně usnadní uzavírání smluv. Obchodní podmínky jsou totiž fakticky kus smlouvy v samostatném dokumentu. Když obchodní podmínky používáte, jsou vaše smlouvy přehlednější a stručnější, protože se v nich z velké části můžete odkazovat právě na obchodní podmínky. Pomocí obchodních podmínek můžete navíc snadno splnit svou informační povinnost vůči spotřebiteli.

Co by měly obchodní podmínky obsahovat?

Přesný obsah obchodních podmínek bude záležet na tom, v jakém oboru a jakým způsobem podnikáte. Důležité také je, jestli jsou vašimi klienti podnikatelé, nebo spotřebitelé. V zásadě se ale dá říct, že obchodní podmínky by kromě identifikace smluvních stran měly obsahovat například:

  • Obecnou charakteristiku zboží nebo služby
  • Okamžik uzavření smlouvy
  • Cenu (respektive odkaz na ceník) a platební podmínky
  • Způsob a místo dodání zboží nebo plnění služby
  • Informace o záruce a podmínkách reklamace
  • Informace o ochraně osobních údajů
  • Informace o právech spotřebitelů

Obchodní podmínky zároveň nesmí obsahovat tzv. překvapivá ujednání (tedy ujednání, která druhá strana nemohla rozumně očekávat). Pokud jsou vašimi klienty spotřebitelé (a ne podnikatelé), jsou i další ustanovení, která se v obchodních podmínkách objevit nesmí. Jde například o omezení práv z vadného plnění, poplatek za zamítnutou reklamaci apod.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Existují specializované servery, které nabízejí vzory obchodních podmínek ke stažení. Nemusí být špatné se jimi inspirovat. Pamatujte ale, že tvůrci těchto vzorů neručí za jejich správnost. Navíc každé podnikání je jiné, takže šablonovité řešení často nestačí. Jednoznačně vám doporučujeme, abyste o vytvoření obchodních podmínek požádali profesionály. Můžete tak předejít řadě nepředvídaných komplikací.

Rady a tipy

  • Význam obchodních podmínek nepodceňujte.
  • Ve smlouvě na obchodní podmínky vždycky odkažte. Dejte klientovi možnost, aby se s nimi ještě před uzavřením smlouvy mohl seznámit.
  • Pamatujte na to, že druhou stranu musíte s obchodními podmínkami vždycky seznámit a musíte to umět prokázat. Pokud tedy třeba uzavíráte smlouvu přes e-mail, nezapomeňte obchodní podmínky vždycky přiložit.
  • Obchodní podmínky nemusí být psané nudnou právničinou. Někteří právníci vám je dokážou napsat srozumitelně a lidsky, takže jim budete rozumět vy i vaši zákazníci.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.