CPC

Co je CPC?

Zkratka CPC (cost per click) znamená „cena za proklik“. Jedná se o model fungování placené online reklamy, při jejímž využití inzerent platí až ve chvíli, kdy uživatel klikne na jeho reklamu.   

Proč byste se měli zabývat CPC?

Pokud plánujete podnikat online, placené formě reklamy se pravděpodobně nevyhnete. CPC je důležitou metrikou, která pomáhá porovnávat úspěšnost kampaní. Jedná se o způsob účtování online reklamy. Udává částku, kterou platíte pokaždé, když někdo klikne na vaši reklamu. Její výhodou je to, že platíte jen za reálný zájem potenciálních zákazníků.   

Rozdíl mezi CPC a PPC

CPC úzce souvisí s modelem PPC (pay per click). PPC se však zabývá principem fungování, zatímco CPC udává cenu za jedno kliknutí.    

Jaké další metriky souvisejí s CPC?

Cost per click je jen jedním ukazatelem úspěšnosti kampaní. Souvisejícími metrikami v online reklamě jsou: 

  • CPM (cost per mille) – cena za tisíc zobrazení reklamy, můžete se setkat také s označením CPT (cost per thousand); 
  • CPV (cost per view) – cena za zhlédnutí videa; 
  • CPA (cost per action) – cena za provedenou akci (např. nákup); 
  • CPL (cost per lead) – cena za získání kontaktu na potenciálního zákazníka.   

Kde se s CPC setkáte?

CPC model využijete především v nejpoužívanějších reklamních systémech: v Google Ads, na Facebooku či Instagramu nebo na Skliku. Tento způsob platby za reklamu nabízí i řada dalších reklamních platforem.   

Kolik stojí jeden proklik?

Cenu za proklik ovlivňuje několik faktorů, kromě konkurence to může být i samotný obor podnikání. V běžné **e-commerce **se konečná částka za proklik pohybuje od jednotek až po desítky korun. V některých vysoce konkurenčních oborech (například v oblasti financí) může cena za jeden proklik přesáhnout i stokorunu.   

Jak nastavit efektivní CPC reklamu?

Při rozjezdu svého podnikání si můžete online reklamu spravovat sami. Jednodušší, ale také mnohem efektivnější cestou je svěřit její nastavení PPC specialistovi, **freelancerovi **nebo marketingové agentuře.