články

Jaké jsou druhy PPC reklamy a podle čeho vybírat?

Marketing

17. 5. 2024

4 min

Jaké jsou druhy PPC reklamy a podle čeho vybírat?

PPC reklama (z anglického pay-per-click) je forma inzerce na internetu, kdy platíte za každého člověka, kterého vaše reklama zaujme a kliknutím na ni se dostane na váš web. Přečtěte si zjednodušený přehled, jaké druhy PPC kampaní existují a která pro vás bude nejvhodnější.

Jaké jsou základní typy PPC reklam

PPC reklama nabízí širokou škálu možností, jak oslovit vaše cílové publikum a propagovat vaše produkty nebo služby. Mezi základní typy PPC reklam patří:

Reklama ve vyhledávání

Jedná se o zobrazení textových, responzivních nebo dynamických reklam ve vyhledávačích, kdy uživatel vyhledává termín spojený s vaším podnikáním. Neměli byste cílit na obecné výrazy, ale na konkrétnější slova, která zvýší pravděpodobnost konverze (nákupu). 

Na jaké pozici se reklamy zobrazí, rozhoduje reklamní systém v aukci na základě hodnocení reklam. Hodnocení reklam ovlivňuje vámi nastavená maximální cena za proklik (CPC) a skóre kvality. To je dáno kvalitou vstupní stránky, relevancí textu reklamy vůči dotazu uživatele a očekávanou mírou prokliku. Proto na prvním místě nemusí být ten, kdo nastaví nejvyšší CPC.

Reklama v obsahové síti 

Vaše reklamy se zobrazují na webových stránkách po celém internetu, nejčastěji v podobě grafických reklam (tzv. bannery) či kombinovaných (responzivních) reklam. Můžete cílit na klíčová slova, témata, zájmy, pohlaví nebo na konkrétní weby, které vaše cílová skupina navštěvuje.

Obsahovou kampaň využijete zejména pro získávání nových zákazníků (akviziční kampaň), nebo pokud se chcete připomenout lidem, kteří již s vaším webem přišli do styku (remarketing). 

Akviziční kampaně jsou vhodné hlavně pro budování značky, uvedení nového produktu na trh nebo rozšíření povědomí o nové značce na trhu. Remarketingové kampaně uživatele nalákají zpátky na váš web

PMAX a produktové kampaně

Pod názvem Performance Max je najdete u Google Ads, v systému Sklik jsou jako produktové kampaně. Jedná se o typ kampaně vhodný pro e-shopy, kdy se zobrazuje obrázek produktu, název, cena a prodejce. Reklama se zobrazuje nad textovými reklamami nebo po pravé straně vedle výsledků vyhledávání. V případě obsahové sítě a dynamických bannerů se obrázky produktů zobrazí v banneru.

Vyznačují se vyšší viditelností (nad placenými výsledky vyhledávání) a lepším vizuálním zpracováním, kdy uživatel už jen z obrázku pozná, zda se jedná o produkt, který hledal. Tím se sice snižuje míra prokliku (CTR), ale návštěvnost bude relevantnější.

Videoreklamy

Videokampaně se používají pro inzerci v obsahové síti. Tento typ kampaní se hodí zejména pro posílení značky, zvýšení dosahu a k oslovení širokého okruhu uživatelů. Zde se nevyužívá platební model CPC (cost per click), ale CPT (cost per thousand, cena za tisíc zobrazení) nebo CPV (cost per view, cena za zhlédnutí). Nejčastěji se s videoreklamami setkáte na YouTube, ale zobrazují se i na partnerských webech Googlu a Seznamu.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Je dobré vědět, že každá PPC platforma má své specifika.

  • Google Ads – platforma vyvinutá společností Google, která umožňuje vytvářet a zobrazovat PPC reklamy na různých místech v rámci vyhledávacího výsledku Google, na jiných webových stránkách a v mobilních aplikacích.
  • Sklik – český PPC reklamní systém společnosti Seznam. Reklamy se budou zobrazovat ve vyhledávači Seznam.cz a spolupracujících webech (např. Zboží.cz, Novinky.cz atd.). 
  • Semrush – komplexní nástroj pro analýzu a výzkum klíčových slov, konkurence a sledování výkonnosti PPC kampaní.
  • Optmyzr – nástroj pro PPC automatizaci, který umožňuje efektivněji spravovat a optimalizovat PPC kampaně na různých platformách.

Rady a tipy

  • Nejprve si promyslete, čeho chcete dosáhnout. S růstem firmy se vaše obchodní cíle mohou měnit.
  • Před vytvořením PPC kampaně proveďte pečlivý průzkum klíčových slov. Vyberte správná klíčová slova, která mají dostatečný objem vyhledávání.
  • Nastavte cílení vašich reklam podle vaší cílové skupiny. Můžete cílit podle demografických údajů, geografické polohy, zájmů a chování uživatelů.
  • Určete si denní a celkový rozpočet na reklamu. Sledujte ho a upravujte podle výkonnosti kampaně.
  • Vytvářejte různé verze inzerátů a testujte výkon. Měňte nadpisy, texty a obrázky a sledujte, které varianty přinášejí nejlepší výsledky.
  • Mimo reklamní systémy Google Ads a Sklik můžete také inzerovat např. na Facebooku, Instagramu, LinkedInu nebo na zbožových srovnávačích. 
  • Ujistěte se, že vstupní stránka (landing page), na kterou se uživatel po kliknutí na reklamu dostane, je relevantní a dobře navržená. 
  • Přidejte do kampaně negativní klíčová slova, abyste zabránili zobrazování reklam při nežádoucích vyhledávacích dotazech. Ušetříte a zvýšíte relevanci.
  • Nezapomeňte kromě relevantních klíčových slov pro vaše produkty a služby zařadit také klíčová slova spojená s vaší značkou.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.