Legislativa a úřady
22. 8. 2025
4 min
Pro jaké segmenty platí státní omezení pro reklamu?
Bez reklamy váš produkt těžko prodáte. Byť by byl sebelepší. Při její tvorbě se ale musíte řídit mnoha pravidly. Pro některé výrobky zákon reklamu omezuje nebo dokonce zakazuje. Myslet musíte i na pravidla hospodářské soutěže nebo ochranu spotřebitele. Jak stát reguluje reklamu a na co si dát pozor?
V tomto článku najdete
Co je vlastně reklama?
Pokud podnikáte, velmi pravděpodobně nějakou reklamu tvoříte. Může být na sociálních sítích, na výloze vašeho obchodu, může to být i newsletter nebo série e-mailů, které zasíláte zákazníkům. Zákon totiž definuje reklamu velmi široce: jedná se o oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží…
Jaká zákonná pravidla platí pro reklamu?
Vždy, když tvoříte text nebo grafiku, které budete publikovat v rámci svého podnikání, mějte na paměti, abyste dodrželi všechna zákonná pravidla. Týkají se hlavně ochrany spotřebitele, ale také férových podmínek hospodářské soutěže. Pro některé citlivé produkty, např. dětské zboží, zbraně, tabák nebo léky, platí přísnější regulace reklamy.
Které zákony regulují reklamu?
- zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – pravidla pro nekalou soutěž
- zákon č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele
Další předpisy regulují konkrétní oblasti, např. zákon o potravinách.
Pro jaké výrobky platí přísná pravidla?
Některé druhy reklamy jsou zakázané úplně. Nesmíte tedy například šířit reklamu, která je v rozporu s právními předpisy. Pro některé výrobky platí přísná pravidla pro reklamu. Pokud takové výrobky prodáváte, pečlivě si přečtěte všechny zákonné předpisy, případně se poraďte s odborníkem.
Alkoholické nápoje: Reklama nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, nesmí nabádat k nestřídmému pití alkoholu, vytvářet dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenskému úspěchu, nemůže prezentovat alkoholické nápoje tak, aby zdůrazňovala jejich příznivé účinky na tělesnou a duševní výkonnost. Zákon zakazuje propagovat tvrzení, že alkohol má léčivé vlastnosti a povzbuzující nebo uklidňující účinky. Při tvorbě reklamy na alkohol se vyhněte prezentaci abstinence nebo střízlivosti jako nedostatku a zdůrazňování obsahu alkoholu jako znaku kvality.
Tabákové výrobky: Reklama na tyto výrobky je velmi omezena. Výjimkou jsou odborné časopisy nebo reklama na prodejně s tabákovými výrobky. Reklama musí obsahovat varování o škodlivosti kouření a nesmí být cílena na osoby mladší 18 let.
Zbraně a střelivo: Reklama na tyto výrobky je velmi omezena. Výjimkou jsou odborné časopisy nebo reklama v místech, kde se takové výrobky vyrábějí nebo prodávají.
Léčivé přípravy: Zakázaná je reklama na léky na předpis. V reklamě musíte uvést přesný název léku a výzvu k přečtení příbalové informace. Reklama musí splňovat řadu dalších pravidel, nesmí např. naznačovat, že není potřebná porada s lékařem, že léčivý přípravek je potravinou atp.
Kojenecká výživa: Reklama nesmí působit proti kojení, reklama na počáteční kojeneckou výživu navíc nesmí obsahovat obrázek kojence ani tvrzení, které by mohlo idealizovat náhradu mateřského mléka.
Pohřební služby: Reklamu nemůžete šířit v prostorách zdravotnických zařízení, nemůžete ji zasílat adresně ani v souvislosti s informováním o smrti.
Potraviny: Reklama na potraviny podléhá široké regulaci co do tvrzení o účincích potravin nebo jejich původu. Podrobnosti najdete v zákoně o potravinách a v nařízení EU o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin.
Regulaci podléhají i další výrobky a služby, např. hazardní hry, rekreační služby, veterinární léčivé přípravky a jiné.
Pozor na nevyžádanou reklamu
Chcete zasílat svým klientům e-maily? Pak nezapomeňte, že elektronickými prostředky (e-mailem, ale také např. SMS) můžete reklamu šířit jen na základě předchozího svolení adresáta. Ten pak musí mít možnost u každého sdělení svůj souhlas odmítnout.
Nekalá soutěž, srovnávací a klamavá reklama
V reklamě musíte také dodržovat pravidla hospodářské soutěže. Pravidla pro nekalou soutěž najdete v občanském zákoníku. Zejména musíte dbát na to, aby vaše reklama nebyla klamavá. Zákon připouští za určitých podmínek srovnávací reklamu.
Rady a tipy
- Vaše obchodní sdělení posuzujte nejenom z pohledu marketingu, ale také z pohledu práva. Pokud si nejste jistí, raději reklamu nepoužijte.
- Nebojte se poradit s právníkem.
- Pro vaše odvětví mohou platit další specifická pravidla.
- Kromě státní regulace reklamy existují i dobrovolné etické normy, kterými se reklamní agentury řídí. Najdete je na stránkách Asociace komerčních agentur.

Pomohl vám tento článek?