Legislativa a úřady
21. 5. 2024
3 min
Co je to klamavá reklama a jaké pokuty za ni hrozí?
Chuť, která dává křídla. Sleva na všechno. Likvidace skladu. Reklamní klišé, se kterými se určitě setkal už každý z nás. Za některá reklamní tvrzení ale můžete dostat pokutu. Jsou totiž klamavá. Že jako živnostník na reklamu v televizi ani na Facebooku nemáte peníze? Přesto se týká i vás. Stačí, pokud rozesíláte newsletter nebo rozdáváte do schránek ve vaší obci letáčky. Jaká pravidla musíte dodržovat, kdy se jedná o klamání spotřebitele a kolik nadsázky si můžete dovolit?
V tomto článku najdete
Co je klamavá reklama?
Klamavá reklama je součástí nekalé soutěže. Musí proto splňovat její definici podle [občanského zákoníku](https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89?text=nekalá soutěž#cast4-hlava3-dil2-oddil2).
Zákon pak klamavou reklamu definuje jako:
- tvrzení v souvislosti s vaším podnikáním,
- které se snaží podpořit prodej vašich výrobků a služeb,
- a které klame nebo může klamat a ovlivnit tak chování účastníků hospodářské soutěže (např. spotřebitel by si jinak nekoupil váš produkt).
Klamavá reklama se týká i online tvrzení
Klamavá reklama se týká jak klasické reklamy v televizi nebo rádiu, tak billboardů, reklamních letáků nebo vašich prodejních textů a grafiky v online prostoru. Klamavý může být jak text, tak samotný obrázek nebo grafika.
Pozor si tedy musíte dávat např.:
- na sociálních sítích,
- v newsletterech,
- při zpracování grafiky,
- při návrhu obalů vašich výrobků. Klamat dokonce můžete i pravdivým tvrzením, pokud nezmíníte všechny podstatné skutečnosti a uvedete tak spotřebitele v omyl. Pokud třeba tvrdíte, že po hubnoucím čaji zhubnete, a zapomenete dodat, že čaj musíte podpořit cvičením.
Příklady klamavé reklamy
Nejlépe si klamavou reklamu ukážeme na příkladech:
Cena
- 30 % slevy na všechno ❌ v prodejně je ve slevě jen polovina sortimentu.
- V letáku je cena 15 Kč ❌ na prodejně je zboží za 22 Kč.
Dostupnost, složení, původ, výrobní postup
- Evropská kvalita ❌ zboží z Číny.
- Zaručeně přírodní potravina ❌ obsahuje umělá barviva a konzervanty.
- Ruční výroba ❌ ručně složíte součástky vyrobené na tovární lince.
- Likvidace! Finální sleva! Jen do konce měsíce! ❌ Reklama visí na prodejně už rok.
Povaha zadavatele reklamy (tedy údaje o vás)
- Zavedená společnost ❌ na trhu jste přitom jeden rok.
- Rodinná firma ❌patříte do velké korporace.
- Expert na kožené opasky ❌ oboru se věnujete 3 měsíce.
- Absolvent Harvardu ❌ byl jste tam na 14týdenním placeném školení.
Zjevná nadsázka zakázaná není
Energeťák, co vám dává křídla nebo tyčinka, se kterou se přenesete do Karibiku. Jedná se o klamavou reklamu, nebo ne? Rozhodující je vnímání průměrného spotřebitele. Všichni tušíme, že křídla lidem nikdy nenarostou a žádná tyčinka vás kouzlem do tropů nepřenese. Takové tvrzení se nazývá reklamní nadsázka. Ta je v reklamě povolená. Podmínkou ovšem je, že ji pochopí průměrný spotřebitel.
Sankce za klamavou reklamu a Česká obchodní inspekce
Spotřebitel se klamavé reklamě může bránit reklamací výrobku. Pokud výrobek nemá vlastnosti uvedené v reklamě (např. není přírodní), má rovnou nárok na vrácení peněz. Pokud vaši klamavou reklamu odhalí Česká obchodní inspekce, může vám udělit vysokou pokutu. Ta se může pohybovat až v řádech statisíců. Určité nároky z klamavé reklamy má i váš konkurent. Ten může požadovat přiměřené zadostiučinění a náhradu škody, pokud jste ho vaším tvrzením poškodili.
Rady a tipy
- Než spustíte reklamu, poraďte se raději s právníkem. Nekalá soutěž je složitá a obsáhlá oblast. Chyba vás může přijít draho.
- Hlídejte si všechna vaše firemní tvrzení. Klamavá reklama se týká i vašich tvrzení v online světě.
- Sledujte aktuální předpisy. Pravidla se mohou v čase měnit.
Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.
Pomohl vám tento článek?