články

Co je to klamavá reklama a jaké pokuty za ni hrozí?

Legislativa a úřady

21. 5. 2024

3 min

Co je to klamavá reklama a jaké pokuty za ni hrozí?

Chuť, která dává křídla. Sleva na všechno. Likvidace skladu. Reklamní klišé, se kterými se určitě setkal už každý z nás. Za některá reklamní tvrzení ale můžete dostat pokutu. Jsou totiž klamavá. Že jako živnostník na reklamu v televizi ani na Facebooku nemáte peníze? Přesto se týká i vás. Stačí, pokud rozesíláte newsletter nebo rozdáváte do schránek ve vaší obci letáčky. Jaká pravidla musíte dodržovat, kdy se jedná o klamání spotřebitele a kolik nadsázky si můžete dovolit?

Co je klamavá reklama?

Klamavá reklama je součástí nekalé soutěže. Musí proto splňovat její definici podle [občanského zákoníku](https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89?text=nekalá soutěž#cast4-hlava3-dil2-oddil2).

Zákon pak klamavou reklamu definuje jako:

  • tvrzení v souvislosti s vaším podnikáním,
  • které se snaží podpořit prodej vašich výrobků a služeb,
  • a které klame nebo může klamat a ovlivnit tak chování účastníků hospodářské soutěže (např. spotřebitel by si jinak nekoupil váš produkt).  

Klamavá reklama se týká i online tvrzení

Klamavá reklama se týká jak klasické reklamy v televizi nebo rádiu, tak billboardů, reklamních letáků nebo vašich prodejních textů a grafiky v online prostoru. Klamavý může být jak text, tak samotný obrázek nebo grafika.

Pozor si tedy musíte dávat např.:

  • na sociálních sítích,
  • v newsletterech,
  • při zpracování grafiky,
  • při návrhu obalů vašich výrobků. Klamat dokonce můžete i pravdivým tvrzením, pokud nezmíníte všechny podstatné skutečnosti a uvedete tak spotřebitele v omyl. Pokud třeba tvrdíte, že po hubnoucím čaji zhubnete, a zapomenete dodat, že čaj musíte podpořit cvičením.  

Příklady klamavé reklamy

Nejlépe si klamavou reklamu ukážeme na příkladech:

Cena

  • 30 % slevy na všechno ❌ v prodejně je ve slevě jen polovina sortimentu.  
  • V letáku je cena 15 Kč ❌ na prodejně je zboží za 22 Kč.

Dostupnost, složení, původ, výrobní postup

  • Evropská kvalita ❌ zboží z Číny.
  • Zaručeně přírodní potravina ❌ obsahuje umělá barviva a konzervanty.
  • Ruční výroba ❌ ručně složíte součástky vyrobené na tovární lince.
  • Likvidace! Finální sleva! Jen do konce měsíce! ❌ Reklama visí na prodejně už rok.

Povaha zadavatele reklamy (tedy údaje o vás)

  • Zavedená společnost ❌ na trhu jste přitom jeden rok.
  • Rodinná firma ❌patříte do velké korporace.
  • Expert na kožené opasky ❌ oboru se věnujete 3 měsíce.
  • Absolvent Harvardu ❌ byl jste tam na 14týdenním placeném školení.  

Zjevná nadsázka zakázaná není

Energeťák, co vám dává křídla nebo tyčinka, se kterou se přenesete do Karibiku. Jedná se o klamavou reklamu, nebo ne? Rozhodující je vnímání průměrného spotřebitele. Všichni tušíme, že křídla lidem nikdy nenarostou a žádná tyčinka vás kouzlem do tropů nepřenese. Takové tvrzení se nazývá reklamní nadsázka. Ta je v reklamě povolená. Podmínkou ovšem je, že ji pochopí průměrný spotřebitel.  

Sankce za klamavou reklamu a Česká obchodní inspekce

Spotřebitel se klamavé reklamě může bránit reklamací výrobku. Pokud výrobek nemá vlastnosti uvedené v reklamě (např. není přírodní), má rovnou nárok na vrácení peněz. Pokud vaši klamavou reklamu odhalí Česká obchodní inspekce, může vám udělit vysokou pokutu. Ta se může pohybovat až v řádech statisíců. Určité nároky z klamavé reklamy má i váš konkurent. Ten může požadovat přiměřené zadostiučinění a náhradu škody, pokud jste ho vaším tvrzením poškodili.

Rady a tipy

  • Než spustíte reklamu, poraďte se raději s právníkem. Nekalá soutěž je složitá a obsáhlá oblast. Chyba vás může přijít draho.
  • Hlídejte si všechna vaše firemní tvrzení. Klamavá reklama se týká i vašich tvrzení v online světě.
  • Sledujte aktuální předpisy. Pravidla se mohou v čase měnit.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.