články

Právní minimum pro e-mailing

Legislativa a úřady

22. 5. 2024

2 min

Právní minimum pro e-mailing

E-mailing patří mezi nejdostupnější a nejúčinnější formy marketingu. Je to šikovný způsob, jak můžete budovat vztahy se svými zákazníky, představit jim novinky ve vaší nabídce nebo je potěšit speciální akcí. Aby vám ale e-mailing nepřinesl víc starostí než užitku, je potřeba znát pravidla hry a dodržovat je. A s tím vám rádi pomůžeme.

Co je e-mailing a jaké má výhody?

E-mailing neboli e-mailový marketing je forma propagace, kdy adresátům ve své databázi posíláte obchodní sdělení v podobě e-mailu (newsletteru). Můžete je tak seznámit s novým produktem či službou, nabídnout jim zajímavou slevu nebo jim přiblížit svoje podnikání. K největším výhodám e-mailingu patří:

  • Personalizace – svým zákazníkům můžete nabídnout obsah přizpůsobený jejich předchozímu chování, případně je oslovovat jménem.
  • Kvalitní zacílení – mailingové nástroje často nabízejí segmentaci, díky které „nestřílíte naslepo“, ale můžete oslovit konkrétní cílovou skupinu.
  • Snadné vyhodnocení – většina nástrojů na rozesílání e-mailů umí změřit například to, kolik příjemců vaši zprávu otevřelo, kliklo na odkaz apod.
  • Nízká cena – v porovnání s PPC reklamou nebo reklamou na sociálních sítích mívá e-mailing vyšší návratnost.

Jaká má e-mailing pravidla?

Na e-mailový marketing se v první řadě vztahuje obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). To určuje, jak můžete kontakty pro rozesílání e-mailů získávat a jak s nimi můžete pracovat.

Na co byste měli například pamatovat:

  • Od svých zákazníků souhlas se zasíláním obchodních e-mailů nepotřebujete. Při objednávání jim však musíte dát možnost rozesílku odmítnout. Nákup na e-shopu navíc nesmíte tímto souhlasem podmiňovat.
  • Využívejte tzv. „double opt-in“ – jde o metodu, kdy zájemci o přihlášení k odběru zpráv pošlete potvrzující e-mail. Až když klikne na odkaz, který je v něm uvedený, máte jistotu, že o zařazení do databáze opravdu stojí.
  • V každé zprávě dejte příjemcům možnost se odhlásit – rozhodně se jim nesnažte tuto možnost zkomplikovat. Jednak je to protizákonné a jednak byste si koledovali o to, že by vaše zprávy označovali za spam.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Nezbytnou součástí úspěšného e-mailového marketingu je samozřejmě kvalitní e-mailingový nástroj. K těm nejznámějším patří:

Rady a tipy

  • S frekvencí to nepřehánějte. Rozhodně neplatí, že čím častěji budete e-maily rozesílat, tím lepších výsledků dosáhnete. Vaši odběratelé budou mít spíš pocit, že je spamujete. Zkuste začít s frekvencí 2× do měsíce a uvidíte.
  • Vyberte si správný den a čas. Obecně se doporučuje úterý, středa a čtvrtek. Vhodným časem mohou být buď dopolední hodiny (cca 9.00–11.00), nebo ty odpolední (cca 15.00–18.00).
  • Ověřte si, jaké právní požadavky jsou s rozesíláním obchodních sdělení spojené, a dodržujte je. Nezapomínejte ani na povinné informace přímo v e-mailu.
  • Řada e-mailingových nástrojů nabízí některý tarif zdarma. Využijte toho a vyzkoušejte si, který vám bude vyhovovat.
  • E-mailingové nástroje často dovolují do zápatí každého e-mailu automaticky přidat odkaz s možností odhlásit se z odběru, která je ze zákona povinná.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.