články

Jak vytvořit web

Marketing

24. 5. 2024

4 min

Jak vytvořit web

Webové stránky jsou jako vaše digitální výloha. Pokud jsou funkční, atraktivní a přehledné, pomůžou vám přilákat nové zákazníky. Přečtěte si, co by měl firemní web splňovat, jaké zákonné náležitosti na něm musíte uvádět a jak vytvořit obsah, který podpoří vaše podnikání.

Co by měl web splňovat z technického hlediska

Pokud ještě žádné webové stránky nemáte, musíte svou internetovou prezentaci postavit na kvalitních základech:

  • Doména: Název domény by měl být snadno zapamatovatelný. Nejseriózněji v českém prostředí působí koncovka .cz. Pokud hodláte expandovat i do zahraničí, zjistěte si, jestli je váš název dostupný i s koncovkou .com. 

  • Optimalizace pro mobilní zařízení: Velká část uživatelů prochází internetové stránky z mobilu. Proto musíte mít web responzivní, tedy přizpůsobený každému displeji.

  • Výkonnost webu: Pokud proces načítání stránky trvá déle než 3 vteřiny, téměř polovina návštěvníků takový web opustí. Z toho důvodu potřebujete stránky, které se budou rychle a plynule načítat.

  • SEO: Zajistěte, aby měl váš web přehlednou strukturu, jasně označené stránky a URL adresy, aby mohly vyhledávače snáz indexovat váš obsah. V obsahu i v nadpisech použijte relevantní klíčová slova, ale s mírou a přirozeně.

Jak vytvořit funkční obsah

Než začnete zpracovávat texty na web, ujasněte si, čeho chcete s pomocí stránek dosáhnout a kdo je vaše cílová skupina. Jakmile si určíte hlavní cíl vašich stránek, bude se vám snáz rozhodovat, na které body se soustředit a na co si dát pozor. Nejprve si tužkou načrtněte základní strukturu webu, zatím bez větších detailů.

Počet kliknutí potřebných k návštěvě nejdůležitějšího místa vašich stránek snižte na minimum. Aby se zákazník dostal na jakoukoliv stránku vašeho webu, měla by mu stačit 3 kliknutí. Váš web by měl mít také malý počet stránek, ideálně pod 7. Pokud možno nevytvářejte podstránky. Pro čtenáře je jednodušší pročítat texty na delší stránce, než hledat podstránky v nepřehledném menu.

Umožněte návštěvníkovi vás snadno najít. Na web proto přehledně umístěte svoje kontaktní údaje nebo kontaktní formulář. Také návštěvníkům ušetřete čas s dotazováním a zveřejněte zde svůj kompletní ceník. Pokud máte i kamennou provozovnu, dejte na web informace o tom, kdy máte otevřeno

Proč v grafice upřednostnit přehlednost

Pokud si chcete design stránek vytvořit sami, například s pomocí již hotových šablon, vsaďte na jednoduchost. Menší množství prvků na stránce usnadňuje návštěvníkům orientaci a nechá důležité informace vyniknout. To platí hlavně na nejvýznamnějších stránkách webu, kde od návštěvníka očekáváte nějakou akci (např. vyplnění formuláře, přihlášení k newsletteru, nákup).

Text musí být dobře čitelný, přehledný a dostatečně kontrastní oproti pozadí stránky. Nejdůležitější prvky udělejte výraznější než zbytek obsahu – použijte větší písmo, výraznější barvy apod. Pomůžete tak čtenáře snadněji navést k požadované akci. Nejzásadnější sdělení umístěte hned nahoru na stránku, aby zákazník viděl to podstatné, aniž by musel rolovat.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Dostupnost domén si můžete ověřit například na stránkách domeny.cz.
  • Snadnou tvorbu webu bez znalosti programování umožňuje například WordPress nebo Squarespace.
  • Pokud nepotřebujete web na míru, využijte předpřipravené šablony, například od českých vývojářů Webnode nebo Solidpixels. Složitější řešení, ale také se šablonami, nabízí Webflow.
  • Jestliže hledáte specializované e-shopové řešení, na českém trhu je nejrozšířenější Shoptet
  • K analýze návštěvnosti webu, sledování chování uživatelů, identifikaci zdrojů provozu na webu a měření úspěšnosti marketingových kampaní můžete použít například Google Analytics.
  • Mezi oblíbené nástroje na analýzu klíčových slov patří Plánovač klíčových slov Google, Semrush, Ahrefs nebo český Marketing Miner.

Rady a tipy

  • Ze zákona máte povinnost na webu uvést (obvykle v patičce nebo v kontaktu) jméno živnostníka či firmy, sídlo společnosti, IČO, případné DIČ, údaje o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné evidenci. U akciových společností pak informace o svolání valné hromady a členství v koncernu. 
  • Vytvářejte užitečný obsah zaměřený na vaši cílovou skupinu, který řeší její problémy a potřeby.
  • Než webové stránky spustíte, nechte si otestovat jejich funkčnost a přehlednost několika uživateli.
  • Důvěryhodnost své nabídky zvyšte uvedením referencí, případně certifikátů nebo ocenění.
  • Obrázky jsou stejně důležité jako texty, proto použijte reálné a kvalitní fotografie.
  • Nezapomínejte na pravidelnou údržbu a optimalizaci webu.
  • Abyste působili profesionálněji, vytvořte si emailovou adresu se svou vlastní doménou.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.