články

Jak vybrat dobrou webovou doménu pro vaše podnikání

Marketing

21. 5. 2024

4 min

Jak vybrat dobrou webovou doménu pro vaše podnikání

Pro většinu současných podnikatelů je webová doména jedním z nejdůležitějších komunikačních bodů se zákazníky. Vpisují ji do adresního řádku internetového prohlížeče, vidí ji ve výsledcích vyhledávání, v reklamách, zobrazuje se na sociálních sítích, používá se ale i na vizitkách či tištěných letácích. Právě proto byste měli webové doméně hned na začátku svého podnikání věnovat náležitou pozornost. Jakékoliv změny v budoucnosti totiž bývají pro firmy velmi nepříjemné.

Co je webová doména?

Laicky řečeno – doména neboli doménové jméno je adresa, na níž „bydlí“ vaše webové stránky na internetu. Webová doména obsahuje tři části oddělené dvěma tečkami (www.dobradomena.cz). Na začátku se nachází doména třetího řádu, která se však občas vynechává. Jedná se o klasické „www“ (kromě www můžete zvolit i jiné pojmenování).
Uprostřed je doména druhého řádu. Tu si navrhujete a registrujete podle své volby a může obsahovat libovolná písmena, číslice nebo pomlčky. A pak poslední část je takzvaná doména prvního řádu. Zde máte možnost volit mezi přednastavenými národními doménami (.cz, .eu, .de apod.), příp. generickými doménami (.com, .info, .org apod.). V současné době vznikají méně tradiční domény, např. .marketing, .guru a podobně.

Jak vybrat vhodný název webové domény?

Pro výběr vhodné domény se nabízejí jako první možnosti název vaší firmy, vaše jméno a příjmení nebo nějaké slovo spojené s oborem vašeho podnikání. Při volbě obecného slova však berte v úvahu také možné důsledky pro vaše placené reklamy. Při zadávání takového slova do vyhledávače se vašim klientům zobrazí i vaše konkurence. V konečném důsledku může být volba obecného názvu velmi drahá. Ale ať už se rozhodnete pro jakoukoliv doménu, měli byste vždy myslet na své zákazníky, kteří budou chodit na váš web. Měla by být pro ně lehce rozpoznatelná, zapamatovatelná, vyslovitelná a zároveň důvěryhodná. Všechny tyto faktory mohou podstatně ovlivnit úspěch vašeho podnikání na internetu. 

Kde si koupit webovou doménu?

Webovou doménu musíte zaregistrovat u některého z registrátorů domén. Na českém i světovém trhu je jich celá řada. Při výběru registrátora se zaměřujte nejen na cenu, ale také na reference, zákaznickou podporu nebo nabídku doplňkových služeb, jako je například webhosting.  Cenu webové domény nejvíce ovlivňuje výběr domény prvního řádu. Ta se může lišit i o stovky korun ročně. Například národní doména .cz se pohybuje v nižších stovkách korun za rok, zatímco méně obvyklé domény mohou stát i přes 1000 Kč ročně.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Na internetu existuje řada digitálních nástrojů, které vám mohou usnadnit výběr vhodné webové domény:

  • Vyhledávače volných domén: Největším problémem není ani tak vymyslet vhodný název, jako spíše najít takový název, který je ještě volný. Jen v Česku je registrováno téměř 1,5 milionu doménových jmen a samozřejmě nejobvyklejší slova, jména a názvy jsou už zabrané. Vyhledávač volných domén najdete na webu prakticky každého registrátora domén. Využít můžete také cz.nic.
  • Generátory doménových jmen: Pokud vaše vysněné doménové jméno není volné, mohou vám s vytvořením zajímavé alternativy pomoci generátory doménových jmen. Ty dokážou kombinovat různá klíčová slova, kořeny slov, předpony nebo koncovky. Za pár sekund vám vytvoří seznam různých kreativních názvů, které jsou zároveň ihned dostupné. Stačí pak jen vybrat to, které se vám nejvíc líbí. Mezi nejznámější patří například Namecheap, GoDaddy, Lean Domain Search nebo Domain Wheel
  • Analýza klíčových slov: S volbou vhodného názvu domény vám mohou pomoci také nástroje na analýzu klíčových slov, jako jsou Google Keyword Planner, Keywordtool, SEMOR nebo Google Trends. Díky nim lehce zjistíte populární a relevantní klíčová slova v oboru vašeho podnikání, která můžete zahrnout do názvu domény. Klíčové slovo v doméně však už nemá takovou váhu z hlediska viditelnosti ve vyhledávači. Vlastnictví obecného klíčového slova bude obtížnější na udržitelnost.
  • Ověření ochranných známek: Ačkoliv vám to na začátku podnikání může připadat nedůležité, doporučujeme využít i ověření v seznamu existujících ochranných známek. Velmi dobrý vyhledávač najdete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví, který zahrnuje databáze ÚPV, EUIPO a WIPO.

Rady a tipy

  • Při výběru domény myslete na své cílové zákazníky. Zvolte název, který je snadno zapamatovatelný, rozpoznatelný, vyslovitelný i důvěryhodný. 

  • Vyberte vhodnou doménovou koncovku, která se bude hodit k vašemu druhu podnikání, případně bude vyjadřovat lokalitu vašeho podnikání. Pro český trh volte .cz.

  • Přemýšlejte dlouhodobě a strategicky. Ujistěte se, že název bude relevantní i v dlouhodobém horizontu, nejen v současné chvíli.

  • Za poměrně malé náklady můžete vytvoření názvu konzultovat s odborníky, jako jsou marketéři nebo SEO specialisté.

  • Nevybírejte komplikované názvy s mnoha slovy, čísly, pomlčkami nebo složitým či zaměnitelným pravopisem.

  • Nekupujte pouze jednu doménu. Pokud je to možné, zaregistrujte i další logické varianty názvu a doménové koncovky, abyste předešli možnému zneužití. Zejména zaregistrujte varianty s překlepy a s pomlčkou mezi slovy.

  • Nespoléhejte se na trendová slova. Trendy se mění a doména by měla být aktuální i v dlouhodobém výhledu. Ideálně volte taková slova, která vám v budoucnu umožní změnit zaměření podnikání (víte např., že Nokia byla kdysi papírna?).

  • Nepodceňte prodloužení registrace. Mějte na paměti, že registrace domény je časově omezená a musíte ji prodlužovat.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.