články

Co si pohlídat ve smlouvách se zákazníky?

Legislativa a úřady

10. 3. 2025

2 min

Co si pohlídat ve smlouvách se zákazníky?

Kvalitní smlouva je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak předcházet sporům a nedorozuměním. Co by taková smlouva měla obsahovat? A na co při jejím sjednávání myslet? Sepsali jsme pro vás několik doporučení.

Smlouvy s klienty (např. kupní smlouvy, smlouvy o dílo) se dají uzavírat různě – písemně, ústně i pouhým jednáním smluvních stran. Určité věci by každopádně v žádném smluvním vztahu neměly chybět. Které to jsou?

Předmět smlouvy

Jednoznačně a přesně si definujte, co klientovi dodáváte. Předejdete tak sporům, které vychází z toho, že klient měl o dodaném produktu nebo službě jinou představu než vy. Někdy je také praktické smluvně podchytit, co klientovi naopak nedodáváte. I když vám samotným to možná připadá jasné, klientovi to jasné být nemusí.

Cena a platební podmínky

Nepodceňujte to a cenu za svůj produkt nebo službu definujte hned na začátku. Pokud není možné stanovit přesnou částku (což je ideální), je nutné určit způsob určení ceny. Do smlouvy zakotvěte také platební podmínky – určete, jakým způsobem a dokdy vám klient zaplatí.

Termín dodání

Ve smlouvě stanovte, dokdy produkt nebo službu dodáte a také jakým způsobem produkt nebo službu klient převezme.

Povinnosti zákazníka

Splnit předmět smlouvy je povinností vás jako dodavatele. Často je k tomu ale nezbytná spolupráce neboli součinnost klienta. I tu ve smlouvě konkrétně specifikujte – o jakou součinnost se jedná, jak si o ni budete říkat, dokdy vám ji klient musí poskytnout a co se stane, když ji neposkytne.

Úroky z prodlení, smluvní pokuty a ukončení smlouvy

  • Kromě zákonného úroku z prodlení, na který máte nárok vždy, když vám někdo nezaplatí včas, si můžete sjednat také smluvní úrok z prodlení. V poslední době je obvyklá výše 0,1 % dlužné částky za každý den prodlení.
  • Součástí smlouvy může být také smluvní pokuta, která může krýt různé povinnosti ze smlouvy, včetně povinnosti zaplatit včas.
  • Ze smlouvy by také mělo být patrné, jak dlouho bude trvat a jak se dá ukončit. V některých případech se můžete domluvit na ukončení smlouvy výpovědí bez udání důvodu.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Uvažujete o spolupráci s novým klientem? Finanční správa provozuje registr nespolehlivých osob a nespolehlivých plátců DPH, ve kterém si můžete prověřit jeho platební morálku.
  • Řešení typu DocuSign nebo české DigiSign či Signi umožňují plnohodnotně podepisovat smlouvy elektronicky, na dálku.

Rady a tipy

  • Při uzavírání smluv se spotřebiteli nezapomeňte na zákonem stanovená poučení a omezení.
  • Když vytváříte klientské smlouvy, přemýšlejte, **s čím byl v minulosti problém **– kvůli čemu jste se například dostali s klienty do sporu. Tyto zkušenosti pak do smluv promítněte.
  • Kromě uzavření smlouvy trvejte zvlášť u větších zakázek nebo nových klientů na zaplacení zálohy, která pokryje vaše náklady. Seriózní klienti s tím nebudou mít problém a o ty neseriózní asi nestojíte.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.