články

Co je to SERP? A proč v něm chcete být vysoko

Marketing

17. 5. 2024

3 min

Co je to SERP? A proč v něm chcete být vysoko

SEO představuje soubor aktivit, které vedou ke zvýšení organické návštěvnosti vašich webových stránek. Organický příliv nových uživatelů na váš web nebo e-shop výrazně ovlivňuje fakt, jak vysoko se objevujete v SERPu, tedy ve výsledku hledání. Čím vyšší pozice, tím větší pravděpodobnost, že si vás potenciální zákazníci všimnou. Jen si vzpomeňte, jak často při vyhledání pokračujete ve výsledcích dál než na první stránku?

Co je to SERP?

Zkratka SERP pochází z anglického výrazu search engine page results. Jedná se o stránku s relevantními informacemi, kterou internetový vyhledávač (nejčastěji Google nebo Seznam) nabídne uživateli jako odpověď na jeho dotaz zadaný do vyhledávání. Zjednodušeně tedy jde o výsledek hledání.

Jak můžete ovlivnit výsledek SERPu?

Vyšší pozice v SERPu vám zajistí právě SEO, tedy pravidelná, dlouhodobá a konzistentní optimalizace webu pro vyhledávače. Čím relevantnější bude vstupní stránka pro daný vyhledávací dotaz, tím výše ji vyhledávač umístí v SERPu. Proto si na obsahu na svém webu dejte skutečně záležet a věnujte mu potřebnou péči průběžně.

Placené nebo neplacené pozice: co se víc vyplatí?

Výsledky hledání se dělí na placené a neplacené pozice. Placená pozice zajišťuje, že se v SERPu objevíte na prvních místech, tedy úplně nahoře, mezi ostatními reklamami. Neplacené výsledky jsou ale pro uživatele důvěryhodnější. Vyplatí se tedy nejen využívat placenou reklamu ve vyhledávání (té se říká PPC), ale zároveň i trvale pracovat na SEO. V okamžiku, kdy nebudete mít dostatečný rozpočet pro reklamy, vám mohou vyšší neplacené pozice v SERPu přivádět relevantní zákazníky i tzv. zadarmo.

Proč vyšší pozice v SERPu nejsou nikdy zadarmo?

Dobře vedené SEO vám sice zvyšuje organickou návštěvnost webu, ale rozhodně se nejedná o aktivitu, která vás nic nestojí. Naopak. Abyste se dobře indexovali ve vyhledávačích, potřebujete na webu kvalitní texty (stránky nebo články v blogu), které budete pravidelně přidávat. A na to většinou sami nestačíte. Elegantním řešením je v tomto případě dlouhodobá spolupráce s copywriterem. S takovým, který už píše nějaký ten pátek a svému řemeslu rozumí. Jinak opět vyhodíte peníze z okna a zahltíte svůj web balastním obsahem, který nebude zajímavý ani pro lidi, natož pro vyhledávače.

Featured snippet vyjíždí ve výsledcích hledání úplně nahoře a zobrazuje se jako úryvek z webové stránky, která nejlépe odpovídá na konkrétní vyhledávací dotaz uživatele. Featured snippet nelze napsat na objednávku, ani si jej ve vyhledávači zaplatit. Nezbývá vám nic jiného, než trpělivě vytvářet obsah, který přináší odpovědi na to, na co se vaši zákazníci ve vyhledávačích ptají.

Jak vám mohou pomoci digitální nástroje?

S kontrolou či analýzou SERP vám mohou pomoci různé nástroje, například:

  • SERP Checker – Jde o šikovné rozšíření pro prohlížeč Google Chrome, které vám umožňuje provádět analýzu SERP z různých regionů. SERP Checker dokáže změnit vaše umístění při vyhledávání a zobrazovat výsledky vyhledávání, jako byste byli v jiné zemi.
  • Ahrefs’ SERP Checker – Tento nástroj vám pomůže zkontrolovat až top 10 výsledků vyhledávání Google pro jakékoliv klíčové slovo ve více než 220 zemích. V řádu sekund tak získáte rychlé a přesné výsledky.

Rady a tipy

  • Optimalizujte především textem: tvořte relevantní vstupní stránky, které obsahují přiměřené množství klíčových výrazů. 

  • Najměte si copywritera, který kromě textů na web umí připravit i meta descriptions.

  • Přidávejte na web takové články, které poskytují odpověď na dotazy uživatelů ve vyhledávání

  • Rozvažte si, kolik peněz vložíte do placené reklamy (krátkodobá aktivita, ale rychlý účinek) a kolik do SEO (dlouhodobá aktivita, delší návratnost investice, ale jistota v době případné krize).

  • Nesoustřeďte se na to, zda jste nebo nejste ve featured snippetu. Na druhou stranu totiž, pokud uživatel najde svou odpověď již v úryvku, často se na celý web už neproklikne.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.