Zahájení podnikání
23. 5. 2025
4 min
Chcete podnikat? Tohle si ujasněte dřív, než začnete
Chcete začít podnikat, ale neustále přemýšlíte, jestli už je ta správná chvíle? Být připraven není otázka pocitu, ale rozhodnutí. Takže pokud máte dobrý nápad a nadšení, neváhejte a prostě se do toho pusťte. V tomto článku vám poradíme, co byste si před začátkem podnikání měli zjistit a ujasnit.
V tomto článku najdete
Definujte si svou osobní a podnikatelskou vizi
Než začnete, je dobré si ujasnit, kam míříte. Vize je směr, který řídí veškeré činnosti ve vaší firmě. Pokud jasně daný cíl nemáte, nedokážete ani určit, jak se k němu dostat. Stanovení vize na začátku podnikání pomáhá kromě směru určit také základní pilíře, na kterých bude váš podnik růst a rozvíjet se.
Když si chcete definovat vizi nebo ověřit správnost vašeho uvažování, položte si následující otázky:
- Co chci lidem přinést?
- Čím budu prospěšný/prospěšná?
- Jaký konkrétní problém/potřebu budu řešit?
- Jakou změnu chci způsobit?
- Do jakého ideálního stavu chci svoji firmu dovést?
Stanovte si realistické a měřitelné cíle
Cíle vám usnadní rozhodování o prioritách a budou vás motivovat k dosahování výsledků. Slouží jako měřítko pro hodnocení pokroku a umožňují lépe plánovat další kroky.
Ke stanovení cílů můžete použít například metodu SMART:
- S – Specific (specifický)
Cíl musíte definovat přesně, aby byl srozumitelný pro vás i vaše zaměstnance. Měl by být také jednoduše formulovaný (simple).
- M – Measurable (měřitelný)
Cíl musíte být schopni změřit. Díky tomu dokážete posoudit, jestli jste ho opravdu splnili. Kromě toho by měl být také motivující (motivated), smysluplný (meaningful) a zvládnutelný (manageable).
- A – Achievable (dosažitelný)
Nastavte si cíl tak, aby představoval výzvu, ale zároveň byl reálný. Měl by být také akceptovatelný (accepted) osobou, která bude mít jeho plnění na starost, ambiciózní (ambitious) a vhodný (appropriate) – například pro firemní strategii.
- R – Relevant (relevantní)
Cíl by měl být v souladu s vašimi ostatními plány a přínosný pro vaše podnikání. Každý cíl by měl být také reálný (realistic), prospěšný (rewarding) a zajištěný dostatkem zdrojů (resourced).
- T – Time-bound (časově vymezený)
Pokud si stanovíte časový limit, budete lépe motivovaní úkoly splnit. Ideálně by měl být cíl také hmatatelný (tangible), tedy být spojený s konkrétním výsledkem.
Vytvořte podnikatelský plán
Na začátku každého podnikání by měl stát podnikatelský plán. Pomůže vám ujasnit si, co chcete nabízet a proč by měl zákazník nakoupit zrovna u vás. Zjistíte, kdo váš zákazník je a jakými cestami mu můžete produkt nabízet, kdo je vaše konkurence a jaké jsou silné a slabé stránky vašeho podnikání. Součástí podnikatelského plánu by měl být také finanční plán, který vám dá přehled o nákladech i odhadovaném zisku.
V některých oborech je příliš nízká poptávka, anebo naopak příliš silná konkurence. Udělejte si proto důkladnou analýzu trhu i konkurentů a realisticky zhodnoťte, jakou máte šanci uspět. Máte nějakou unikátní konkurenční výhodu? V tom případě se pusťte do podnikání co nejdříve, ať vám skvělý nápad někdo nevyfoukne.
Pracujte na udržení motivace
Udržet si motivaci v podnikání je pro dlouhodobý úspěch zásadní – a ne vždy snadné. Pokud se vlivem náročných situací budete cítit demotivovaní, připomeňte si, proč jste se do podnikání pustili. Vaše počáteční vize, cíl a nadšení vám mohou být oporou i ve vypjatějších obdobích. Když máte pocit, že se ztrácíte nebo že původní plány nefungují, může být vhodná chvíle směr přehodnotit – nebo ho prokonzultovat s někým zkušenějším, kdo už si podobným obdobím prošel.
Používejte zpětnou vazbu jako příležitost k růstu
Zpětná vazba představuje jedinečný vhled do každé části vaší společnosti. Je nenahraditelná při hodnocení uživatelské zkušenost s produktem, službou nebo se zákaznickým servisem. Feedback funguje nejlépe, když je kontinuální, měřitelný a následovaný nějakou akcí – nemá smysl sbírat zpětnou vazbu, když na ni nedokážete reagovat pozitivní změnou.
Zpětnou vazbu můžete získávat ve formě online dotazníků, z recenzí, z komentářů na sociálních sítích nebo například ze zákaznické linky.
Tip: Ve facebookové skupině Společně nahoru najdete desítky zkušeností od lidí v podobné situaci. Můžete se ptát, sdílet, nebo se jen inspirovat. Přidejte se do Facebook skupiny, kde získáte zpětnou vazbu od dalších podnikatelů.
Jak vám mohou pomoci digitální nástroje?
- LivePlan je nástroj pro vytváření podnikatelských plánů, který vám pomůže vytvořit detailní mapu vašeho podnikání.
- Aplikace WebMedea vám pomůže s průzkumem trhu – získává marketingové informace z českého internetu a provádí jejich analýzu.
- Na získávání zpětné vazby vyzkoušejte dotazníky, např. přes bezplatné Formuláře Google, Microsoft Forms nebo české Survio.
Rady a tipy
- Obklopte se lidmi, kteří vás podporují. Čtěte rozvojové knihy, poslouchejte příběhy úspěšných lidí.
- Nebojte se učit novým věcem, rozvíjet své dovednosti a hledat nové výzvy. Najděte si mentora, který vám může poskytnout cenné rady a zkušenosti.
- Definujte si, čeho chcete dosáhnout, a rozdělte si tyto cíle na menší, dosažitelné úkoly.
- Dostatečně odpočívejte, abyste měli dostatek energie a motivace k práci.

Pomohl vám tento článek?