články

Strategická porada pro OSVČ: jak využít poslední týdny roku produktivně

Podnikatelské dovednosti

4. 12. 2025

3 min

Strategická porada pro OSVČ: jak využít poslední týdny roku produktivně

Blíží se konec roku a je čas na klíčovou výroční poradu. I malý podnikatel nebo živnostník potřebuje efektivně zhodnotit uplynulé měsíce a stanovit si priority nejen pro závěrečný sprint, ale i pro start nového období. V tomto článku vám ukážeme, jak si zorganizovat vlastní strategickou poradu a maximálně využít poslední týdny roku. Na konci článku nám dejte vědět, jak se vám líbí nový styl zpracování tématu.

V zasedačce vládne produktivní ruch. Za velkým oválným stolem sedí všichni důležití lidé. Ředitelka marketingu, obchodní ředitel, finanční ředitel, šéfka HR i vedoucí logistiky. A samozřejmě generální ředitel, který tuto poradu svolal. Cítí to všichni. Blíží se konec roku. Závěrečný sprint. Kontrola plánů, úprava priorit, seskupení sil. Definování klíčových projektů a akčních kroků. Aby se stihlo to, co se stihnout má.

Celá zasadačka v jedné osobě

Pokud jste malý podnikatel, můžete o takové poradě jen snít. Nikdo za vás neudělá strategické rozhodnutí. Nikdo vám nerozdělí odpovědnosti. Většinou jste na všechno sami. Do konce roku zbývá jen pár týdnů. Jak se tedy ujistit, že ten čas využijete naplno? A soustředíte se na to opravdu podstatné? Možná to chce jen trochu představivosti. A malou inspiraci z velkých firem.

Vytvořte si vlastní „poradu oddělení“

Ve velkých firmách je přirozené, že konec roku znamená setkání oddělení: marketing, obchod, finance, výroba, HR, logistika… Vy možná žádná oddělení reálně nemáte, ale všechny ty role existují. Ve Vás. Jen je možná nemáte pojmenované.

Představte si tedy svou vlastní virtuální zasedačku. Přidejte velký oválný stůl, pohodlné židle. A na každou židli posaďte jednu svou roli:

  • generální ředitel,
  • obchodník,
  • marketér,
  • finančník,
  • administrátor,
  • výrobce,
  • servisní technik,
  • inovátor, ...

Film o vás s vámi v hlavní i vedlejších rolích

Některé vaše role vás napadnou okamžitě a intuitivně. Pokud si však nejste jistí, jaké všechny role ve svém podnikání zastáváte, zkuste toto: Představte si, že sedíte v kině a sledujete film o svém pracovním týdnu.

  • Co všechno děláte?
  • Jaké činnosti vykonáváte, za co jste zodpovědný?

Zapisujte si to. A pak tyto činnosti seskupte podle rolí.

Moje osobní porada: Seznamte se s mými rolemi

Já například pracuji jako certifikovaný GTD trenér a konzultant pro zdravou produktivitu. To znamená, že jsem školitel a konzultant – moje hlavní role.

Ale abych měl koho školit, musím se věnovat i obchodu. Takže jsem i obchodník.

Když píšu článek nebo příspěvek, jsem marketér. Potřebuji o sobě dát vědět.

Aby moje firma přežila a neutratila víc, než vydělá, musím být i finančník.

K tomu samozřejmě hromada administrativy – i to je moje role.

V práci se potřebuji neustále zlepšovat: čtu, studuji, navštěvuji kurzy. Věčný student – další role.

A samozřejmě nezapomeňme na roli generálního ředitele. Co na tom, že neřídím tým lidí. Musím přece koordinovat své role.

Porada může začít

Teď, když máte své role pojmenované, pozvěte je za jeden stůl. Z pozice generálního ředitele dejte prostor každé z nich. Začněte např. rolí obchodního ředitele. Dejte mu slovo. Nechte ho zhodnotit rok, který se blíží ke konci. Ptejte se:

  • Co se tento rok v této oblasti podařilo?
  • Na co je hrdý?
  • Kde to skřípalo?
  • Co se naučil?
  • Co je potřeba dotáhnout do konce roku?
  • Co k tomu potřebuje od jiných „oddělení“ – tedy od sebe v jiné roli?

Zapisujte si odpovědi. Uvidíte svou firmu komplexně. Z různých úhlů. A možná zjistíte, že některá z vašich rolí celý rok mlčela. Některé se překřikovaly. A jiná se zase nedostala ke slovu. Přesně jako v životě – i ve firmě se občas třeba domluvit sám se sebou.

CEO na scéně

A teď přichází vaše chvíle. Z pozice generálního ředitele sesouladit všechny role. Vyberte si maximálně tři priority, na které se chcete do konce roku soustředit. Tři oblasti, kde se ještě dá něco posunout, dokončit, uzavřít. Kde potřebujete výsledky. Potom pro každou roli definujte, co musí udělat, aby se to podařilo. Jasné, konkrétní, realizovatelné kroky.

Odměna a oslava

Toto cvičení je jednoduché, ale může být zázračně účinné. Jako generální ředitel potřebujete plán, nadhled, soustředění. Abyste měli klid, pokoj v hlavě. A hlavně — energii do posledního sprintu.

Najděte si 60 minut. Vezměte papír, napište své role, zhodnoťte je, vyberte tři priority. Naplánujte konkrétní kroky.

Držím vám palce. A všem vašim rolím taky. Aby to mohly na konci roku spolu za jedním stolem oslavit.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.