články

Jaký je rozdíl mezi pracovní smlouvou a dohodou o provedení práce

Legislativa a úřady

17. 5. 2024

4 min

Jaký je rozdíl mezi pracovní smlouvou a dohodou o provedení práce

Chtěli byste rozšířit váš tým a nabrat nového kolegu? Pak určitě také řešíte, pro kterou variantu pracovního vztahu se rozhodnout. V některých případech pro vás může být výhodnější pracovní smlouva, v jiných zase dohoda o provedení práce, případně jako mezistupeň k oběma dohoda o pracovní činnosti. Každá varianta má své výhody i nevýhody. Pojďme si tedy všechny tři krátce představit, aby vaše rozhodnutí bylo co nejlepší.

Jaký je rozdíl mezi pracovní smlouvou a dohodou o provedení práce?

Základním rozdílem mezi pracovní smlouvou a dohodou o provedení práce je povaha a délka pracovního vztahu. Pracovní smlouva je zaměřena na dlouhodobější a stálejší spolupráci, kde je zaměstnanec pevnou součástí firmy. Dohoda o provedení práce je oproti tomu určena pro konkrétní, časově omezený úkol nebo projekt. Tento rozdíl se pak odráží v mnoha rovinách, včetně sociálního a zdravotního pojištění, daňových povinností a dalších práv a povinností.

Jaké výhody a nevýhody má pracovní smlouva?

Pracovní smlouva nabízí v rámci dlouhodobého pracovního úvazku zaměstnavatelům především stabilitu, která je důležitá pro další rozvoj podnikání. Vlastní zaměstnanci jsou obvykle loajálnější a jsou plnou součástí vaší firmy. Nicméně tento typ smlouvy vyžaduje také složitější administrativu a vyšší náklady, včetně povinných sociálních a zdravotních odvodů. Musíte také splnit řadu nároků vůči zaměstnancům, jako je zajištění zkušební doby, výpovědní doby nebo zákonných dovolených.

Jaké výhody a nevýhody má dohoda o provedení práce? 

Dohoda o provedení práce přináší zaměstnavatelům větší flexibilitu a snížené náklady na zaměstnance, protože jim do určité výše výdělku nemusí platit sociální a zdravotní pojištění (současný limit je 10 000 Kč měsíčně u jednoho zaměstnavatele). Tento typ smlouvy je výhodný především pro krátkodobé projekty nebo specifické úkoly, které nevyžadují dlouhodobý pracovní poměr. Přináší však určitá omezení v rozsahu spolupráce: limit jedné dohody je 300 odpracovaných hodin za kalendářní rok. Navíc po skončení dohody nemusíte mít jistotu, že vás váš spolupracovník ihned neopustí po řádně dodělané práci. Detaily najdete v zákoníku práce, par. 75 a násl. Z dohody o provedení práce plynou zaměstnanci některá práva (podobná jako v případě pracovního poměru):

  • odměna nesmí být nižší než minimální mzda
  • nárok na dovolenou po odpracování 4 týdnů a aspoň 80 hodin u jednoho zaměstnavatele
  • nárok na příplatky za práci v noci,  o víkendu nebo o státním svátku

Jaké výhody a nevýhody má dohoda o pracovní činnosti?

Dohoda o pracovní činnosti je určitým mezistupněm mezi pracovní smlouvou a dohodou o provedení práce. Oproti pracovnímu poměru je dohodu o pracovní činnosti snazší ukončit. Výpovědní doba je kratší a k výpovědi nemusí mít zaměstnavatel žádný důvod. Takový zaměstnanec také nemá na rozdíl od zaměstnance v pracovním poměru nárok na některé náhrady. Tento typ dohody se většinou uzavírá pro práci na částečný úvazek, případně jako přivýdělek (brigáda). Rozsah práce nesmí v tomto případě překročit v průměru ½ týdenní pracovní doby a platí zde hranice minimální mzdy. Zaměstnavatel následně odvádí zálohovou daň ve výši 15 %. Z příjmu je nutné také odvést zdravotní a sociální pojištění při příjmech nad 3 999 Kč/měs.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Pro práci s vašimi zaměstnanci na pracovní smlouvu nebo na dohodu o provedení práce můžete využívat nejrůznější digitální nástroje. Níže uvádíme pár příkladů pro lepší představu:

  • BambooHR: Tento HR software je zaměřen na malé a střední podniky, poskytuje funkce pro onboarding, sledování výkonu a správu benefitů.
  • Workday: Komplexní platforma pro správu lidských zdrojů, která zahrnuje nábor, plánování, výplatní listy a další HR funkce.
  • Gusto: Zaměřuje se na automatizaci výplatních listů, zdravotního pojištění a dalších HR procesů, vhodné pro malé až střední podniky.
  • Toggl: Jednoduchý nástroj pro sledování času, který vám pomáhá monitorovat, kolik času zaměstnanci stráví na jednotlivých úkolech.
  • Clockify: Bezplatný nástroj pro sledování času a produktivity, umožňuje týmům zaznamenávat trvání pracovních intervalů a generovat reporty.
  • Time Doctor: Sleduje čas, využití aplikací a webových stránek, a poskytuje detailní reporty o produktivitě zaměstnanců.
  • Slack: Komunikační platforma zaměřená na týmovou spolupráci, umožňuje rychlou výměnu zpráv a sdílení souborů.
  • Microsoft Teams: Integrovaná komunikační platforma pro týmy, nabízí chat, videohovory a spolupráci na dokumentech v reálném čase.
  • Asana: Nástroj pro správu projektů a úkolů, který usnadňuje týmovou spolupráci a organizaci práce.

Rady a tipy

  • Před rozhodnutím prověřte, jaké jsou vaše skutečné potřeby. Je-li práce dlouhodobá a vyžaduje stabilní tým, pracovní smlouva je pravděpodobně lepší volbou.
  • Každou smlouvu je dobré konzultovat s právním poradcem.
  • Udělejte kompletní analýzu nákladů a benefitů obou typů smluv.
  • Použijte nástroje pro sledování produktivity a času, aby bylo jasné, jak efektivní je pracovní vztah.
  • Mějte na paměti, že podmínky a potřeby se mohou měnit, a proto pravidelně revidujte typ pracovního vztahu.
  • Vyvarujte se nejasných nebo nekompletních formulací ve smlouvách, které by mohly vést k nedorozuměním.
  • Nepřehlížejte platné zákony a nařízení, které se týkají pracovních smluv a dohod o provedení práce.
  • Nedostatek komunikace o očekáváních a povinnostech může vést k problémům v budoucnu.
  • Nenechávejte pracovní vztah stagnovat. Pokud se ukáže, že jste si vybrali nesprávnou formu, nebojte se situaci přehodnotit a udělat potřebné změny.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.