články

Jak začít podnikat digitálně

Zahájení podnikání

21. 5. 2024

3 min

Jak začít podnikat digitálně

Digitalizace státní správy má sice pořád určité rezervy, ale už teď si díky ní můžete své podnikání výrazně zjednodušit. I když si možná budete muset na některé věci zvykat, uvidíte, že za tu úsporu času a námahy to stojí. Představíme vám základní služby a nástroje, na kterých digitalizace státní správy stojí.

Identita občana – co to je a k čemu to je

Identita občana je služba pro ověřování uživatelů. Můžete se pomocí ní bezpečně přihlašovat k různým portálům státní správy, jako je například:

V rámci Identity občana můžete využívat hned několik přihlašovacích prostředků:

  • Mobilní klíč eGovernmentu (jednoduché přihlášení pomocí mobilní aplikace)
  • NIA ID (dvoufaktorové ověření pomocí jména, hesla a SMS kódu)
  • eObčanka
  • bankovní identita (tu využijete i pro přihlášení k portálům některých firem)
  • MojeID
  • certifikát I. certifikační autority

Portál občana – co tam najdete

Portál občana funguje jako brána k nejrůznějším elektronickým službám, které stát nabízí. K portálu se přihlásíte pomocí Identity občana nebo údajů ke své datové schránce.

V Portálu občana například najdete:

  • přístup k nedávno přijatým zprávám ve vašich datových schránkách
  • možnost napsat zprávu z datové schránky
  • informace o svých dokladech (občanka, pas, řidičák) včetně konce platnosti
  • údaje z registru silničních vozidel
  • údaje z katastru nemovitostí
  • bodové hodnocení řidiče
  • údaje z registru obyvatel
  • údaje z registru živnostenského podnikání
  • přístup k elektronické komunikaci s úřady některých měst

Datová schránka – není to jen nutné zlo

Datová schránka je nástroj pro zabezpečenou komunikaci, a to především s úřady. Od 1. ledna 2023 začal stát zřizovat datové schránky každému podnikateli, včetně těch s pozastavenou činností. Pokud tedy jste OSVČ, je víc než pravděpodobné, že ji máte zřízenou i vy. Podnikatelé někdy berou datovou schránku jako nutné zlo. Pro některé z nich bylo její povinné zřízení dokonce důvodem, proč živnost ukončili.

V reálu je ale datová schránka užitečným pomocníkem, díky kterému můžete například:

  • podávat daňové přiznání on-line
  • zasílat přehledy o příjmech a výdajích své zdravotní pojišťovně a České správě sociálního zabezpečení
  • získat výpis z trestního rejstříku a bodového hodnocení řidiče
  • získat informaci o vkladu do katastru nemovitostí

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

  • Přes portál Moje daně můžete vyřídit své daňové povinnosti z domova. Vyřešíte tak např. daň z příjmu, daň z nemovitosti, silniční daň nebo DPH.
  • Díky fakturačním programům, jako je iDoklad, pro vás bude vyplňování daňového přiznání ještě jednodušší.

Rady a tipy

  • Nezapomeňte, že zprávy, které vám úřady pošlou do datové schránky, se berou jako platně doručené. Není proto dobré svou datovou schránku ignorovat.
  • Od chvíle, kdy máte jako podnikatel zřízenou datovou schránku, máte povinnost podávat daňová přiznání elektronicky (např. přes portál Moje daně).
  • Doručená zpráva se z datové schránky po 90 dnech automaticky smaže. Pokud budete některé zprávy potřebovat déle, uložte si je na disk nebo zvažte placenou službu Datový trezor.
  • V datové schránce si nastavte notifikace. Budete pak mít jistotu, že žádnou důležitou zprávu nepřehlédnete. Notifikační e-mail je zdarma, SMS stojí 3 Kč.
  • Datové schránky jednotlivých úřadů a právnických i fyzických osob najdete v Seznamu datových schránek. (Fyzické osoby mají právo zveřejnění odmítnout.)

Žádost o zřízení datové schránky

Formulář žádosti o zřízení datové schránky pro podnikající fyzickou osobu

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.