články

Jak si můžete v podnikání automatizovat faktury

Digitalizace

17. 5. 2024

3 min

Jak si můžete v podnikání automatizovat faktury

Práci pro svého zákazníka máte hotovou a nejraději byste za ni ihned dostali peníze. Jenomže bez účetního nebo daňového dokladu to zkrátka nejde. Ačkoliv všichni podnikatelé rádi vydělávají peníze, samotné vystavování faktur a všechny činnosti okolo bývají naopak ty nejméně oblíbené. Naštěstí dnes existuje mnoho možností, jak tuto nemilou administrativu výrazně zrychlit, nebo dokonce plně zautomatizovat. Stačí jen vědět, jak na to.

Co je automatizace fakturace?

Díky automatizaci fakturace můžete manuální úkony spojené s vytvářením, odesíláním či sledováním faktur částečně nebo plně automatizovat. K dispozici máte různé softwarové aplikace nebo cloudové služby, které vám pomohou snížit administrativní práci, zrychlit platební cykly a minimalizovat riziko chyb nebo nezaplacených faktur. Pomocí automatizace můžete také výrazně zefektivnit své cash flow a zvýšit výkon své firmy.

Jaké jsou hlavní výhody automatizace faktur?

Hlavní výhodou automatizace je jednoznačně úspora vašeho času, energie i peněz, které můžete investovat do jiných činností. Manuální zpracování faktur může být nejen časově náročné, ale je také náchylné k chybám. Díky automatizaci se tak můžete vyvarovat finančním ztrátám a dalším komplikacím. Automatizované systémy dnes navíc nabízejí rychlejší a spolehlivější metody vytváření a odesílání faktur a také zlepšují komunikaci se zákazníky, například pomocí odpovědních e-mailů a zpráv. 

Jaké existují možnosti automatizace?

Níže vám krátce ukážeme, s čím vším vám mohou moderní nástroje nebo aplikace pomoci při fakturaci:

  • Můžete si nechat automaticky vystavovat pravidelné faktury, případně zálohové faktury.
  • Po úhradě faktury můžete posílat automatickou odpověď za platbu.
  • Dané systémy dokážou automaticky párovat příchozí platby s fakturami
  • V případě neuhrazení faktury systémy automaticky zasílají upomínky neplatičům.
  • S fakturačními a platebními systémy lze propojit váš e-shop nebo webové stránky.
  • Máte vždy přehled, kolik jste vyfakturovali, kolik vám přijde na účet a kolik musíte zaplatit.
  • Dané systémy umožňují automaticky aktualizovat kontakty dodavatelů a odběratelů a případně i hlídat nespolehlivé plátce.
  • Pokud nejste plátci DPH, můžete si nechat hlídat překročení obratu pro povinnou registraci.
  • Na fakturační aplikace lze napojit mnoho dalších aplikací, které potřebujete k podnikání.
  • Fakturaci můžete sdílet s ostatními kolegy, případně externími účetními, kterým udělíte určitá oprávnění.
  • Vaše účetní si také může exportovat faktury ve formátech pro nejpoužívanější účetní programy. 
  • Všechna účetní data vidíte na jednom místě v přehledných tabulkách nebo grafech. 
  • Máte neustálý přehled ve fakturační historii s jakýmkoli klientem.
  • Systémy vám zlehčují práci s přiznáním k dani z příjmů fyzických osob, DPH nebo kontrolní hlášení.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Existuje řada oblíbených fakturačních online nástrojů. Mezi ty nejznámější a nejpoužívanější patří:

  • iDoklad je nejznámější a nejpoužívanější fakturační nástroj v České republice. Nabízí širokou škálu funkcí, včetně vystavování faktur, příjmových a výdajových pokladních dokladů, daňových dokladů a účetní evidence.
  • FakturaOnline.cz je dalším populárním nástrojem, který nabízí podobnou funkcionalitu jako iDoklad.
  • Súčto je online účetnictví pro podnikatele zahrnující systém pro faktury online, pokladní doklady, přiznání k DPH a další funkce. Tyto nástroje jsou známé díky své široké škále funkcí, jednoduchému ovládání a příznivé ceně.

Rady a tipy

  • Prověřte různé nástroje a vyberte ten, který nejlépe odpovídá potřebám vašeho podnikání. 
  • Při výběru vhodného nástroje zvažte možnost jednoduchého napojení na jiné digitální nástroje, které pro své podnikání používáte. Jednoduchost výměny informací s Vaším účetním softwarem nebo bankou bývá klíčovým kritériem.  
  • Nový nástroj si otestujte, abyste se ujistili, že vše funguje, jak má. Většina poskytovatelů nabízí možnost si jejich nástroje vyzkoušet bezplatně. 
  • Zaškolte všechny lidi, kteří budou s nástrojem pracovat. Mohou to být vaši kolegové nebo i externí pracovníci. 
  • V případě instalace na počítač udržujte software aktuální, abyste využili co nejdříve nové funkce a zabezpečení. 
  • Pravidelně kontrolujte fakturační proces, aby byl stále efektivní a bez chyb. 
  • Nikdy nepodceňujte bezpečnostní aspekty
  • Nespoléhejte pouze na automatizaci. Komunikujte s jednotlivými klienty a dodavateli, zda nedochází k problémům s fakturací. 
  • Mnoho nástrojů nabízí analytické funkce, které vám mohou pomoci lépe porozumět finančnímu zdraví vašeho podnikání.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.