Digitalizace
17. 5. 2024
3 min
Co je cloud a jak ho využít v podnikání
Možná to netušíte, ale s velkou pravděpodobností už cloudové služby nějakým způsobem využíváte. Jen jste zkrátka dosud samotné označení „cloud“ neznali. Může se jednat o e-mailovou schránku, kancelářské aplikace, sdílená úložiště nebo různé další online nástroje. Hlavní výhodou těchto cloudových služeb je, že k jejich používání vám většinou stačí pouze internet, prohlížeč a zařízení v podobě počítače, tabletu nebo mobilu.
V tomto článku najdete
Co je cloud?
Cloud je zkrácený název pro cloud computing, což je způsob, jakým mohou uživatelé přistupovat k počítačovým zdrojům přes internet. Ty vám pak na dálku poskytují veškeré hardwarové a softwarové zázemí k využívání cloudových služeb. Můžete zde například ukládat nejrůznější soubory, sdílet data nebo používat aplikace či programy. Ke svému podnikání tak už nepotřebujete klasický pevný disk a „natvrdo“ nainstalované programy ve vašem počítači.
Jak cloud funguje?
U cloudových služeb nejste ničím omezeni! Máte k dispozici vše, co na internetu najdete a kdekoliv to najdete. K vybrané službě se klasicky zaregistrujete a podle instrukcí jí začnete ihned využívat. Většinou jsou cloudové služby postaveny tak, že v určité základní verzi jsou zdarma a v pokročilejších verzích za ně platíte určitý měsíční poplatek. Veškeré náklady tak rozkládáte v čase.
Hlavní výhody cloudu?
Hlavní výhodou cloudu je, že nemusíte investovat čas, lidské zdroje ani enormní finance do své vlastní IT infrastruktury a jejího provozu. Je pryč doba, kdy jste si museli za vysoké jednorázové ceny pořizovat servery, úložiště nebo síťové prvky – nyní se o vše stará vzdálený poskytovatel. Vy platíte pouze pravidelné platby za využívání, a to v mnohem nižších částkách.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Cloudových služeb za poslední roky vznikla celá řada a každý den přibývají další a další. Nejčastěji se jedná o:
- Sdílená úložiště, na které můžete ukládat, sdílet, či dokonce upravovat své dokumenty. Například OneDrive, Dropbox, Google Drive, apod.
- Emaily, zprávy nebo chaty, pomocí kterých můžete komunikovat se zákazníky, partnery či svými kolegy. Například Outlook, Gmail, apod.
- Kalendáře a plánovače, díky kterým můžete zaznamenávat a sdílet své pracovní plány či schůzky. Například Booking od Microsoft, Calendly, Youcanbookme, apod.
- Kancelářské aplikace, pomocí nichž můžete vytvářet nejrůznější soubory, jako jsou texty, tabulky či prezentace. Například Microsoft, Google, apod.
- Multimediální aplikace, pomocí nichž můžete upravovat, vytvářet nebo sdílet obrázky nebo videa. Například Photopea, Loom, Canva, apod.
- Nástroje pro spolupráci, s kterými můžete efektivně řídit své projekty, nákupy, dodavatelské řetězce atd. Například Freelo, Trello, Todoist, apod.
- Videokonferenční služby, s nimiž můžete komunikovat online po celém světě v reálném čase. Například Google Meet, Zoom, MS Teams, Skype, apod.
- Fakturační služby, pomocí kterých můžete snadno vystavovat faktury a máte přehled v podnikatelských financích. Například iDoklad, apod.
Podobných i dalších specifických služeb existuje celá řada. Jejich klíčovým pojítkem je, že vám mohou zásadně zrychlit, ale i zlevnit vaše podnikání nebo jeho start. Může je navíc využívat kdokoliv, odkudkoliv a kdykoliv.
Rady a tipy
- Ujistěte se, že cloudová služba je kompatibilní s vaším zařízením a softwarem, který používáte.
- Dejte si pozor na skryté náklady nebo limity používání, které by vám mohly zvýšit měsíční poplatky.
- Pokud to daná služba umožňuje, využívejte vícefaktorové ověření, aby byly vaše účty a data v absolutním bezpečí.
- Dobře si rozmyslete, komu dáváte přístupové údaje a jak si je chráníte před zneužitím.
- Sledujte, zda poskytovatel pravidelně aktualizuje a vylepšuje svoje služby a zda nabízí spolehlivou zákaznickou podporu.
- Stále sledujte konkurenční nástroje, zda nejsou lepší či levnější. Případně sledujte nové nástroje, které byste do svých procesů přidali.
- Snažte se využívat co nejvíce funkcí využívané aplikace a sledujte v nich novinky.
- Vzdělávejte své kolegy a snažte se aplikace zařadit do běžného pracovního procesu.
Pomohl vám tento článek?