články

Jak se liší technické a textové SEO?

Marketing

17. 5. 2024

2 min

Jak se liší technické a textové SEO?

Optimalizace webu pro vyhledávače může probíhat dvěma základními způsoby: nastavení webu, které se řadí mezi technické faktory, probíhající tzv. on page. A textová optimalizace, která se odehrává zčásti on page, ale lze optimalizovat i externími aktivitami, tzv. off page. Patří sem především budování sítě zpětných odkazů - linkbuilding. Zpětné odkazy se přidávají například do PR článků na partnerských webech, nebo do postů na sociálních sítích.

Jak se liší technické a textové SEO

Technické SEO zajišťuje, aby vyhledávací roboti váš web našly, procházely a indexovaly. A díky tomu zařadily váš web do výsledků vyhledávání. Vyhledávače mají požadavky na průchod webu standardizované, není třeba řešit každý vyhledávač zvlášť.

Textové SEO předpokládá práci s texty. Web můžete optimalizovat buď textem, který je přímo viditelný na vašich stránkách, nebo pomocí tzv. meta descriptions. To jsou texty, které sice vkládáte do administrace svého webu, ale propisují se mimo váš web: přímo do výsledku hledání (do tzv. SERPu).

Co vyžaduje technické SEO?

Technické SEO pro vás nejlépe zajistí zkušený SEO specialista. Ten na webu zkontroluje a nastaví vše potřebné. Mezi nejznámější technické SEO faktory, které je třeba zohlednit, patří: architektura webu, struktura URL adres, kanonizace a duplicitní obsah, XML sitemap, Robots.txt. Přístupnost webu dále ovlivňují faktory jako SSL certifikát (HTTPS), rychlost načítání webu, správné přesměrování stránek a také to, jestli je web dobře přístupný z mobilu.

Jak dělat textové SEO?

Pokud stavíte nový web nebo rebrandujete, pravděpodobně také budete chtít optimalizovat web pro vyhledávání i pomocí textů. Ve většině případů je dobré mít pro začátek analýzu klíčových slov (analysis of key words, zkráceně AKW). Na základě výsledků této analýzy může váš copywriter přizpůsobit texty na vstupních stránkách tak, aby je vyhledávače indexovaly jako relevantní.

Při textování stránek je nejdůležitější použití zásadních klíčových výrazů v nadpisech typu H1 a v meta title. Klíčové výrazy se dále objevují v nadpisech dalších úrovních i přirozeně v těle textů. Textovou optimalizaci na webu doplní copywriter o tzv. meta descriptions, což jsou texty běžící v pozadí webu, tvořené primárně pro vyhledávací roboty. 

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Aplikací pro zajišťovaní podkladů a dat pro SEO je celá řada. S určováním vhodných vyhledávacích výrazů vám pomůže například Marketing Miner, Collabim nebo zahraniční Ahrefs. Pro začátek se dá dobře využít i navrhovač klíčových slov přímo od Google. Pro kontrolu crawlingu a indexace zkuste třeba Screaming Frog. Rychlost webu a výčet chyb, které web zpomalují, vám obratem ukáže webová aplikace od Google PageSpeed Insights.

Rady a tipy

  • Na technické SEO si vždy najměte specialistu, který vám s nastavením všeho potřebného na webu pomůže.
  • Soustřeďte se na kvalitu textů, ne na kvantitu. Tvorba balastního obsahu, typicky na web do blogu, vás stojí peníze a někdy může i škodit.
  • Nepožadujte po copywriterovi nadužívání klíčových slov. Dnešní vyhledávače se soustředí na kvalitu textů, opakování totožných klíčových výrazů může být dokonce penalizováno (této technice se říká keywords stuffing).
  • Myslete hned i na meta descriptions. Zadejte je copywriterovi rovnou před startem textace webu, nebudete to pak rychle dávat dohromady těsně před spuštěním webu.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.