články

Jak komunikovat elektronicky s finančním úřadem

Daně a účetnictví

17. 5. 2024

2 min

Jak komunikovat elektronicky s finančním úřadem

Fronty na finančních úřadech jsou minulostí. Díky digitalizaci nyní vyřídíte vše z pohodlí domova a elektronicky. Podání daňového přiznání, kontrola daňového účtu nebo komunikace s finančním úřadem už ve vás nebudou vyvolávat tolik nepříjemných vzpomínek jako předtím. Jak začít s úřady komunikovat elektronicky?

Jaké služby budete potřebovat pro online komunikaci se státem

Pro přístup do systémů státu budete potřebovat služby, kterými se do nich přihlásíte nebo ve kterých budete se státem komunikovat. Existuje několik variant:

  1. Portál občana slouží jako rozcestník k různým portálům úřadů. Najdete zde přístup k eReceptu, Finanční správě, ČSSZ, Úřadu práce apod. Žádosti odsud podáte kdykoliv a můžete spravovat své údaje v registrech nebo dokumenty a doklady. Pro přihlášení potřebujete buď Datovou schránku nebo Identitu občana.
  2. Datová schránka nahrazuje e-mailovou komunikaci se státem s tím rozdílem, že je ověřená – úřady tak vědí, že na druhé straně sedí reálný vlastník datovky, což při klasické e-mailové schránce nelze zaručit. Od začátku roku 2023 je datová schránka zakládána podnikatelům a nepodnikajícím právnickým osobám automaticky. Podívejte se, s čím vším vám datovka pomůže.
  3. Identita občana – je to klíč k elektronickým službám. Přihlásíte se díky ní do různých portálů státní a veřejné správy nebo přímo do Portálu občana. Zjistěte, jak si založit Identitu občana.

S Finanční správou musíte komunikovat pouze elektronicky

Pro občany Finanční správa vytvořila portál Moje daně, kde najdete všechny důležité informace z daňového prostředí a různé pomocné funkcionality, včetně elektronického podání daňového přiznání.

Online finanční úřad neboli Daňová informační schránka PLUS (DIS+) vám pomůže efektivně komunikovat s Finanční správou a přináší různé výhody:

  • Do systému se přihlásíte např. Identitou občana nebo datovou schránkou.
  • Rozpracované podání si uložíte přímo v systému a odešlete ho bez nutnosti dalšího podepisování.
  • Můžete si založit osobní kalendář s upozorněními na blížící se daňové povinnosti.
  • Přístup do DIS+ můžete přidělit třetí osobě, které také budete moci nastavit rozsah oprávnění podle vašich představ.

Pomocí online aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO) zase vyplníte, uložíte a odešlete daňové podání. To můžete podat i pomocí datovky (společně s přehledem pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu).

Rady a tipy

  • Využívejte funkci osobního kalendáře, kde si nastavíte upozornění na důležité termíny – např. podání daňového přiznání.
  • Pravidelně kontrolujte stav svého daňového účtu a řešte nezbytné úpravy včas.
  • Pověřte jinou osobu, např. svého daňového poradce, aby se vám postaral o vaše daňové povinnosti. Zbavíte se stresu, zda máte daně v pořádku.
  • Použijte automatické vyplňování údajů a minimalizujte tak riziko chyb.
  • Využijte vygenerované platební informace na online finančním úřadu (DIS+) pro snadné zaplacení daní.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Žádost o zřízení datové schránky

Formulář žádosti o zřízení datové schránky pro podnikající fyzickou osobu

Jednotný registrační formulář

Jednotný registrační formulář slouží podnikatelům ke splnění jejich oznamovacích povinností při zahájení a v průběhu živnostenského podnikání.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.