Legislativa a úřady
17. 5. 2024
3 min
Co dělat, když vám do firmy přijde kontrola z úřadů
Úřední kontrola není nic, na co by se běžný podnikatel těšil. I když podnikáte podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, pořád můžete mít obavy, jestli jste neopomněli nějakou zákonnou povinnost a kontrolor vám za to nenapaří pokutu. Pokud ale budete na případnou kontrolu dobře připravení, nemáte se čeho bát.
V tomto článku najdete
Které úřady vás mohou přijít zkontrolovat?
Úřady se o vás většinou nebudou přehnaně zajímat, pokud jim k tomu sami nedáte důvod nebo na vás nepřijde udání. Neplatí to ale absolutně – úřad si vás může vybrat i pro namátkovou kontrolu. K úřadům, které vás mohou „navštívit“, patří:
- Finanční úřad: Tento úřad se bude zajímat o to, jestli řádně platíte daně. Při kontrole máte povinnost prokázat všechno, co ve svém daňovém přiznání a v účetnictví uvádíte. Daňová kontrola je často předem ohlášená.
- Živnostenský úřad: Kontroloři ŽÚ mohou zkontrolovat, jestli podnikáte v souladu se svým živnostenským oprávněním, případně jestli máte správně označenou provozovnu nebo sídlo firmy.
- Česká obchodní inspekce (ČOI): S kontrolou od ČOI můžete počítat, pokud podnikáte v oblasti prodeje, nákupu a některých služeb. Kontroly se často zaměřují na chyby v obchodních podmínkách nebo např. ve značení výrobků.
- Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ): Kontroluje například to, jestli jako zaměstnavatel odvádíte platby na sociální pojištění ve správné výši.
- Hygienická stanice: Kontroly z hygieny se soustředí například na ochranu zdraví při práci, na skladování potravin a manipulaci s nimi nebo na dodržování protikuřáckého zákona. Z logiky věci jsou většinou neohlášené.
Kontrolu k vám ale mohou poslat i další úřady – třeba zdravotní pojišťovna, Úřad pro ochranu osobních údajů, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní úřad inspekce práce nebo některý z kolektivních správců autorských děl jako OSA a Intergram (i když to nejsou úřady v pravém slova smyslu).
Jak se na kontrolu připravit a jak se při ní chovat?
- Mějte přehled o tom, jaké předpisy se vztahují na váš typ podnikání, a sledujte i případné legislativní změny.
- Když chcete mít jistotu, využijte služby profesionálů – advokáta, případně daňového a účetního poradce.
- Udržujte si pořádek v potřebných dokumentech a mějte je po ruce, ať je zoufale nesháníte na poslední chvíli.
- Ochotně spolupracujte. Nic důležitého nezatajujte a umožněte kontrolorům dělat jejich práci.
- Nebuďte ale příliš „upovídaní“. Poskytněte úřadům zkrátka ty informace, které po vás chtějí.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Jak už jsme si řekli, když budete mít v pořádku příslušné dokumenty, máte napůl vyhráno. Kromě kvalitního účetního softwaru se vám proto může hodit i systém pro elektronickou archivaci a správu účetních dokladů a dalších dokumentů. Budete tak mít jistotu, že potřebná „lejstra“ máte pořád po ruce.
Rady a tipy
- Nejjistějším způsobem, jak se vyhnout opletačkám s úřady, je mít přehled o platných zákonech a dodržovat je.
- Pamatujte, že kromě řady povinností máte i svoje práva – například nahlížet do svého spisu, vznést proti postupu úřadu námitky, eventuálně se obrátit na soud.
- Úředník je taky jenom člověk. Když se k němu budete chovat vstřícně a s respektem, zřejmě se k vám bude chovat stejně.
- Nebojte se pořídit si vlastní audio- nebo videozáznam kontroly, případně si k ní přizvat svědka nebo specialistu, který vám poradí se složitějšími otázkami.
Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.
Pomohl vám tento článek?