články

Základy autorského práva pro podnikatele

Legislativa a úřady

17. 5. 2024

4 min

Základy autorského práva pro podnikatele

Víte, jaká práva se vztahují na logo, které vytvořil váš zaměstnanec, na hudbu, kterou pouštíte v provozovně, nebo na fotky, které jste si na váš firemní web stáhli z internetu? Přečtěte si, jaké minimum z oblasti autorského práva byste měli znát, abyste se vyhnuli možnému konfliktu se zákonem.

Autorské právo patří mezi práva duševního vlastnictví. Zahrnuje práva osobnostní a majetková.

Osobnostní práva

Osobnostní právo autora je nepřenositelné, autor se ho nemůže vzdát. Platí neomezeně od vzniku díla i po autorově smrti, kdy mají právo domáhat se zadostiučinění v případě porušení všechny blízké žijící osoby (není tedy podmíněno dědictvím).

Mezi osobnostní práva autora patří například:

  • právo rozhodnout o zveřejnění díla,
  • právo být uveden jako autor díla a rozhodnout o tom, jakým způsobem,
  • právo na nedotknutelnost díla (tj. nikdo nesmí toto dílo předělávat).

Majetková práva

Majetkové autorské právo je zjednodušeně řečeno právo autora na užití a šíření autorského díla a patří pod něj i právo udělit licenci k užívání a šíření díla. I majetkové autorské právo je nepřenositelné, ale výkon majetkových autorských práv převoditelný je. Autor zůstává jeho držitelem i poté, co udělí licenci k dílu. Je v platnosti do 70 let po autorově smrti nebo smrti posledního ze spoluautorů. 

Jedná se například o:

  • právo na rozmnožování díla (např. vytištění),
  • právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (prostřednictvím internetu apod.),
  • právo na sdělování díla veřejnosti (tj. jeho vysílání nebo přenos v televizi a rozhlasu).

Příklady autorského práva z praxe

Klasickým příkladem autorského díla v podnikání je třeba logo. Jestliže ho vytvořil váš zaměstnanec při plnění pracovního úkolu (a ne pouze „během“ pracovní doby), pak mu jako autorovi náleží veškerá osobnostní práva, ovšem výkon těch majetkových přechází automaticky ze zákona na vás jako zaměstnavatele, včetně např. práva udělovat licenci a pobírat licenční odměnu.

Pokud chcete na web dát obrázky stažené např. z Googlu, buďte opatrní. Každý obrázek má totiž svého majitele a ne každý dal svolení k šíření a stahování. U fotografií z fotobank se raději ujistěte, že autorem udělená licence umožňuje využití dané fotky pro komerční účely. Jinak se vystavujete nebezpečí soudních sporů i povinnosti zaplatit nemalou částku za neoprávněné užití autorského díla.

Posledním příkladem je hudba pouštěná v provozovně. Pokud zde máte rádio či televizi, musíte platit paušální poplatek Ochrannému svazu autorskému (OSA), který je kolektivním správcem autorských práv. Na tuto povinnost dejte pozor zejména v případě, že podnikáte v oblasti služeb (restaurace, obchody, kadeřnictví) nebo vlastníte ubytovací zařízení.

Jaké postihy za zneužití hrozí

Okradený autor má nárok například na uveřejnění rozsudku, který byl vydán v jeho prospěch, nárok na náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení, a to ve výši dvojnásobku odměny, kterou by jinak stála licence poskytnutá autorem díla. Podle konkrétních okolností je autor chráněn také právy plynoucími z ochranné známky nebo z obrany proti nekalé soutěži.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Existuje řada nástrojů a platforem, které vám pomohou s dodržováním autorského práva.

  • Creative Commons Česká republika: Creative Commons je mezinárodní organizace, která nabízí volné licenční modely pro sdílení autorských děl, online nástroje a licenční smlouvy pro tvůrce, kteří chtějí sdílet svá díla s určitými podmínkami.
  • Úřad průmyslového vlastnictví: Umožňuje online přihlášení ochranných známek, užitných vzorů, vynálezů apod.
  • Profimedia: Český poskytovatel licencovaných fotografií, videí a grafických prvků pro komerční použití.

Rady a tipy

  • Jestliže si najímáte někoho na vytvoření autorského díla, sepište s ním licenční smlouvu, která jasně definuje vaše práva k dílu.
  • Ujistěte se, že tvorbu autorských děl máte pokrytou i u zaměstnanců
  • Nespoléhejte na to, že na použití cizího autorského díla bez oprávnění nikdo nepřijde. Neoprávněné stažení fotek se dá například jednoduše ověřit na Google Images atd.
  • Pokud si nejste jistí, co v konkrétním případě smíte a nesmíte, raději se obraťte na právníka.
  • Pokud je to možné, zaregistrujte svá autorská díla, jako jsou loga nebo design produktu, u příslušných úřadů.
  • Když potřebujete použít díla od jiných autorů, sáhněte po licencovaném obsahu, který umožňuje konkrétní použití.
  • Vytvořte interní pravidla, které zaměstnancům jasně říkají, jak mají zacházet s autorskými právy a cizím obsahem.

Tento článek reflektuje právní stav k 30. 6. 2024.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.