Financování
21. 5. 2024
4 min
Jak získat investice do firmy
Investor může do vaší firmy přinést nejen provozní kapitál, ale mnohdy také důležité zkušenosti a kontakty. Při hledání investora nejednejte unáhleně. Vybíráte si člověka, kterému svěříte část svého podílu i rozhodovacích pravomocí ve firmě. Přečtěte si, jaké jsou nejčastější typy investorů a jak jednání probíhá.
V tomto článku najdete
Typy investorů
Inkubátory Inkubátory poskytují začínajícím podnikatelům základní zázemí a poradenství. Často to bývají soukromé firmy, popř. instituce založené při vysokých školách nebo podporované městem či krajem. Podporu poskytují většinou ve formě zvýhodněného nájmu kancelářských prostor a cenově zvýhodněných konzultantských služeb, rekvalifikací apod.
Akcelerátory Do akcelerátoru (často jen na pár týdnů či měsíců) vstupují firmy, které už mají základní existenční potřeby vyřešené, ale potřebují hlavně postrčit správným směrem. Běžnou formou podpory je mentoring, networking a vzdělávání, přímá finanční podpora se většinou neposkytuje. Některé akcelerátory si za své služby poptávají menší podíl ve firmě.
Crowdfunding Jedná se o jeden z moderních způsobů investování, kdy do firem, služeb nebo produktů přispívají menším obnosem stovky nebo tisícovky drobných investorů. Investice se pak může vracet ve formě odměny (např. v podobě různých výhod), vratné půjčky nebo podílu ve firmě.
Angel investor Andělský investor je profesionální investor, často podnikatel, který si prošel prodejem vlastní firmy, má kontakty a zkušenosti. Investuje zpravidla na počátku života firmy a často aktivně pomáhá s rozvojem a nastavením. Obvykle investuje svoje vlastní peníze, takže se dá spolupráce domluvit relativně rychle. Objem investovaných peněz bývá obvykle menší než u profesionálních fondů.
Venture capital fondy Fondy s rizikovým kapitálem. Jedná se o profesionální uskupení, která spravují peníze často externích investorů. Snaží se jim skrz investice do firem zajistit co největší návratnost investic. Investice bývají značné, ale spojené s největší byrokracií (při vstupu a pravidelném reportování).
Private equity fondy Private equity fondy jsou zpravidla velcí institucionální investoři nebo bohatí jednotlivci, kteří investují většinou do společností s jasnou historií ve fázi zralosti. To je rozdíl oproti venture capital fondům, které investují často do relativně mladých společností, kde je riziko pro investora větší, ale zároveň je zde i potenciálně větší ziskovost.
Jak probíhá jednání s investorem
Představení záměru Shromážděte podklady o svém plánu a zpracujte je do tzv. sales pitch, rychlého představení, které obsahuje vše, co by mohlo investora zajímat – základní čísla ohledně financí, zaměstnanců, konkurentů, vašeho trhu atd. Oblíbení investoři jsou často zavaleni nabídkami a není v jejich možnostech se s každým sejít. Zkuste proto připravit prezentaci tak, aby byla stručná a jasná. Neposílejte ji desítkám investorů, ale raději vyberte ty nejrelevantnější. Ideálně se nechte někým osobně představit.
Vyjednávání Pokud investora zaujmete, pravděpodobně si domluvíte setkání a začnete jednat o podílu, formě a výši investice, postavení ve firmě atd. To sepíšete do tzv. term sheetu, právně nezávazného dokumentu (často v angličtině), který představuje finální ujednání mezi oběma stranami. Investor může žádat exkluzivitu. To znamená, že až do podepsání smlouvy už s jinými investory aktivně nejednáte.
Smlouva Na řadu přichází due diligence, tedy hloubková kontrola všech procesů ve firmě – po právní, finanční i produktové stránce. Následně připravenou smlouvu si nechte zkontrolovat právníkem, nejlépe specialistou na start-upové investice. Ujistěte se, že nepřicházíte o zásadní práva a že je vše podle předchozí domluvy. Měli byste si také, nadpoloviční většinou nebo smluvně, zajistit možnost rozhodovat o dění ve firmě.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
- PerfectPitchdeck a Pitch.com jsou služby, které vám pomohou s přípravou sales pitch.
- K dispozici je veřejná databáze českých technologických start-upů, probíhajících investic a finálních exitů.
- Fundlift a HitHit jsou v Čechách nejznámější crowdfunding platformy.
Rady a tipy
- Neoslovujte investora naslepo přes webové stránky. V záplavě poptávek by vás mohl přehlédnout.
- Snažte se s investorem navázat osobní kontakt na konferenci nebo se nechte představit oboustranně důvěryhodnou osobou.
- Když oslovujete investora, buďte připraveni prozradit něco o sobě a svém záměru. Investor nemůže s každým na potkání podepisovat dohodu o mlčenlivosti.
- O svých potenciálních investorech se vždy snažte získat reference.
- Pokud cítíte náznak pochybností, dejte raději na instinkt a do spolupráce nechoďte.
- Nechte si smlouvu zkontrolovat právníkem.
Pomohl vám tento článek?