články

Jak pracovat se slevou

Podnikatelské dovednosti

8. 7. 2025

3 min

Jak pracovat se slevou

To, že Češi na slevy slyší, není žádným tajemstvím. Z průzkumů dokonce vyplývá, že některé druhy zboží se už jinak než ve slevách prakticky neprodávají. Chcete svým zákazníkům nějakou tu slevu nabídnout i vy? Poradíme vám, jak na to a na co si dát pozor.

Výhody a nevýhody slev

Slevy mohou krátkodobě zvýšit poptávku po vašich produktech nebo službách. Provozujete obchod a chcete vyprodat skladové zásoby nebo sezónní zboží? Chcete zvýšit průměrnou hodnotu objednávky? Nebo chcete získat nové zakázky pro období, které jinak bývá slabší? V podobných případech mohou být slevy užitečným nástrojem.

Slevy ale mají i svou odvrácenou tvář. Tak například:

  • Slevami oslovíte hlavně zákazníky, pro které je nejdůležitější cena. A takoví zákazníci většinou nejsou příliš loajální.
  • Slevy logicky snižují zisk z každého prodaného výrobku. Nárůst prodejů někdy nemusí být dostatečný, aby pokles zisku kompenzoval.
  • Slevy mohou vaše produkty připravit o punc exkluzivity. Pokud tedy prodáváte dražší, luxusnější zboží, mohou vám slevy dokonce ublížit.

Jak se slevami pracovat?

Podle svého uvážení můžete sáhnout po různých druzích slev. Hodně oblíbená je procentuální sleva, případně sleva vyjádřená v korunách. Nabídnout můžete také dopravu zdarma (většinou od určité hodnoty objednávky), dárek nebo slevu typu 2 + 1 zdarma.

Tip z praxe: Doprava zdarma často zaujme více než sleva 10 % nebo 100 Kč, i když je reálně levnější.

Na co byste v každém případně měli pamatovat

  • Dobře si to spočítejte. Jak už jsme si řekli, slevy snižují zisk z každého prodaného kusu. Nenastavujte je proto impulzivně. Ujistěte se, že se vám vyplatí.
  • Nesnažte se pomocí slev bojovat proti velkým hráčům. Velké slevy se obvykle vyplácí hlavně lídrům trhu, pro menší a střední firmy často nejsou tou nejlepší cestou. Pokud chcete slevy využít, zvažte je u jednoho vybraného produktu, který zaujme zákazníky a přivede je k dalším nákupům.
  • Nabídněte jinou přidanou hodnotu. Ještě lepší strategií je nabídnout zákazníkům jinou přidanou hodnotu – například individuální péči, kvalitní zákaznický servis, delší záruku, příjemný zážitek z nákupu nebo malý dárek k objednávce. Nezapomeňte tuto hodnotu jasně komunikovat, aby zákazníci viděli, že cena odpovídá tomu, co od vás získávají.

Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?

Slevy dnes můžete jednoduše nastavovat a spravovat ve většině digitálních nástrojů, které při prodeji používáte. Díky těmto nástrojům můžete slevy nejen nastavovat, ale také sledovat jejich dopad na prodeje a zisky, a optimalizovat tak svou cenovou strategii:

  • CRM systémy: například Raynet, Pipedrive nebo HubSpot vám umožní připravit slevy na míru konkrétním zákazníkům a sledovat jejich využití.
  • E-commerce platformy: Shoptet, WooCommerce, Shopify a další umožňují snadné nastavení různých typů slev přímo v administraci.
  • Fakturační systémy a prodejní nástroje: například FAPI nebo SimpleShop usnadní správu slev i při online prodeji služeb či digitálních produktů.

Rady a tipy

  • Se slevami „ze známosti“ buďte opatrní. Robert Vlach ve své knize Na volné noze píše: „Nedávejte slevy na potkání. Stanovte si jasnou slevovou politiku a dodržujte ji, i kdyby šlo o vaše známé či kamarády.“ A dodává: „Chcete-li cenově zvýhodnit kamarády, prosím, ale ať je to v rozumně stanovených mezích a podle promyšlených pravidel, abyste se později necítili zneužití.“ (Jednou z variant je například účtovat kamarádům standardní ceny, ale pokud je prostor a chuť, udělat pro ně občas něco zadarmo.)
  • Slevy by v žádném případě neměly být základním stavebním kamenem vaší cenové strategie. Než nabídnete slevu, stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout, a protihodnotu, kterou očekáváte od zákazníka.
  • Dobře nastavený věrnostní program může zákazníky povzbudit, aby se k vám opakovaně vraceli. Je ale důležité, aby pro ně byl srozumitelný a dostatečně atraktivní.
  • Když po vás klient chce slevu a vy máte možnost s cenou hýbat, může to být příležitost zlepšit své vyjednávací schopnosti. Můžete například poskytnutí slevy podmínit něčím, co pro vás bude výhodné.
  • Pokud máte tolik práce, že nevíte, kam dřív skočit, nenabízejte slevy jen proto, že to dělají všichni okolo, a naopak zdražte.

Pomohl vám tento článek?

Sdílejte na svých sociálních sítích.