Marketing
21. 5. 2024
4 min
Co všechno zařídit, když vás čeká rebranding
Chcete se pustit do rebrandingu své značky? Možná byste ale měli nejdříve uvážit, jaké nároky s sebou profesionální rebranding nese a jaké s ním jsou spojené náklady, a to nejen finanční. Nejedná se totiž pouze o „překreslení“ stávajícího loga nebo změnu barev. Vedle změny vizuální identity zahrnuje také změny v celkové strategii, hodnotách firmy a v pozici firmy na trhu. Proto byste k němu měli přistoupit pouze v dostatečně odůvodněných případech.
V tomto článku najdete
Co je rebranding?
Rebranding je strategický proces, jehož cílem je obvykle výrazně zlepšit nebo změnit vnímání značky na trhu. Vyžaduje tedy komplexní transformaci napříč celou firmou – od vizuální identity přes nastavení produktů, služeb, marketingu, komunikace až po změnu přístupu zaměstnanců a managementu.
Co není rebranding?
Rebranding značky byste neměli zaměňovat s pojmy jako refresh nebo redesign značky. Refresh značky je krátce řečeno jemná aktualizace symbolů značky, redesign značky jde o něco dále a zahrnuje i výrazné změny ve vizuální identitě. Nicméně ani refresh ani redesign značky nemají takový dopad do firmy jako právě rebranding, který mění celou firmu.
Kdy byste měli přistoupit k rebrandingu?
Rebranding ovlivňuje fungování celé firmy na několika úrovních a je často velmi náročný a nákladný. Proto byste se do něj měli pustit pouze ve specifických případech, jako je například zcela nové směřování firmy, změna vlastnictví, nevhodný název značky, vstup na cizí trhy nebo špatné jméno firmy z minulosti.
Jaké fáze by měl rebranding obsahovat?
Rebranding je komplexní proces a obvykle obsahuje následující fáze:
- Příprava: Tuto fázi lze pojmenovat jako Brand Audit. Jedná se o zjištění, v jakém stavu se značka nachází a jaké má potřeby a cíle. Důležité je také stanovení potřebného rozpočtu a časového harmonogramu jednotlivých fází.
- Průzkumy a analýza: Důkladná a hloubková analýza dat a informací, a to jak uvnitř firmy, tak mimo firmu.
- Strategie: Vytvoření dlouhodobého strategického plánu, který definuje jedinečné postavení značky, cílových skupin, hodnotu značky v rámci trhu, odlišnost značky od konkurence, případně komunikační kanály.
- Komunikace a vizuální identita: Z nastavené strategie by měla vycházet celá komunikace značky a její vizuální styl, které budou konzistentně odrážet „osobnost“ značky.
- Implementace: Navržené změny je třeba promyšleně a důsledně komunikovat jak dovnitř firmy ke svým zaměstnancům, tak ven ke svým zákazníkům nebo obchodním partnerům.
- Představení: Spuštěním všech změn vše teprve začíná a je třeba trpělivě a dlouhodobě pracovat na budování značky podle navržené strategie.
Jaké digitální nástroje vám mohou pomoci?
Jak jsme už řekli, rebranding je složitý proces na několika úrovních. Níže tedy představujeme průřez toho, jaké různé digitální nástroje při něm můžete využít:
- SurveyMonkey: Pomůže vám vytvářet průzkumy, díky kterým zjistíte, jak vnímají zákazníci vaši značku.
- SEMrush: Nástroj pro výzkum klíčových slov, analýzu konkurence, audity stránek, sledování zpětných odkazů a komplexní statistiky viditelnosti online.
- Trello: Výborný nástroj pro plánování a sledování postupu rebrandingových projektů.
- Freelo: Česká online aplikace, která usnadňuje řízení projektů a zvyšuje efektivitu procesů, např. při jednotlivých fázích rebrandingu.
- Slack: Komunikační platforma pro týmy, která zvyšuje efektivitu firemních projektů a procesů.
- Google Analytics: Poskytuje detailní přehledy, jak návštěvníci interagují s vaším webem.
- Hootsuite: Nástroj pro správu sociálních médií, který vám umožňuje řídit a sledovat všechny vaše aktivity na vašich sociálních médiích na jednom místě.
- Canva: Intuitivní online nástroj pro návrhy grafiky, ideální pro vytváření vizuálního obsahu pro sociální média a marketingové kampaně.
- Brandfolder: Řešení pro správu digitálních aktiv, kde můžete uchovávat a sdílet všechny vaše rebrandované materiály.
- BrandCloud: Česká aplikace pro správu firemního obsahu, zejména agendy marketingu či brandingu a nahrazuje úložiště marketingových a jiných firemních dat, řetězové e-maily, FTP i záložní disk.
Rady a tipy
- Důkladně vyberte realizační tým a určete, kdo bude za co v jaké fázi odpovědný.
- Přizvěte pouze konzultanty, designéry a další specialisty s prokazatelnými zkušenostmi.
- Nepodceňte podrobnou analýzu trhu, dat a informací ze všech dostupných zdrojů.
- Připravte se na rebranding také psychicky, protože se jedná o dlouhý a náročný proces.
- Po spuštění pečlivě monitorujte a analyzujte reakce trhu a vylaďujte svou strategii.
- Nesnažte se jen kopírovat konkurenci nebo trendy, které neodpovídají vaší značce.
- Nezapomeňte na žádný styčný bod, kde vaši zákazníci mohou přijít do styku s vaší značkou.
- Pečlivě vysvětlete a zdůvodněte své záměry celému managementu a zaměstnancům firmy.
- Stanovte si reálný rozpočet, který zajistí plynulý průběh všech prací s požadovanými výsledky.
Pomohl vám tento článek?